17.03. 2020.

Тема. ОБСТАВИНА. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ОБСТАВИН

Мета: закріпити поняття обставини, формувати вміння розпізнавати їх у реченнях, поширювати речення обставинами.

Обставина – другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як? куди? звідки? коли? чому? з якою метою? якою мірою? де? Обставина виражається прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником, інфінітивами, фразеологізмами. Підкреслюється рискою – крапкою. Обставини можуть мати при собі залежні (пояснювальні) слова, тобто бути поширеними: Стоїть (як?) по пояс в Україні ромашка в білому вінку.

Ø Робота з таблицею (Розглянути таблицю, пояснити її)

ВИДИ ОБСТАВИН ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Способу дії Місця Часу Причини Мети Умови Допустові
Як? В якій мірі? Яким чином? Де? Куди? Звідки? Коли? Відколи? Як довго? Чому? Від чого? Через що? З якою метою? Навіщо? Для чого? За якої умови? У якому випадку? Незважаючи на що?
Він нехотя звівся і сів на лаві під мисником. У Кремлі, мабуть, весело було жити. Другого дня рано небо було синє. З голоду та холоду і півень не співає. Вола кличуть не мед пить, а воду возить. Не зоравши, не посієш. Незважаючи на погодні умови, урожай було зібрано вчасно.

Деякі другорядні члени залежно від запитання можна визначити в реченні як додатки і як обставини.

Струмок в’ється (серед чого?) серед гаю, як стрічка.

Струмок в’ється (де?) серед гаю, як стрічечка.

Виконати вправи 421, 422

Домашня робота вправа 424 (письмово в робочий зошит), параграф 53

18.03. 2020

Тема. Узагальнення вивченого. Головні й другорядні члени речення

Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, структурувати вивчений теоретичний матеріал.

Виконати завдання1,2,3 письмово в зошит

1. Завдання: перепишіть речення, розкриваючи дужки і ставлячи слова в потрібному відмінку. Підкресліть ці слова як члени речення?

Вітер з (гай) розмовляє, шепче з (осока). За (сонце) хмаронька пливе, червоні (пола) розстилає. Од заходу потягло тихесеньким, свіжим (вітерець). Весь степ був переповнений сивою (пряжа). Голубина ніч надворі позасвічувала (зоря).

2. Завдання: доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення є вставлені слова? Підкресліть їх як члени речення?

Займався на сході … ранок. У … безодні неба танули … зірочки. А … обрій усе розгорявся … вогнями. Раптом звідти бризнула … іскорка. І ще одна, і ще. А за ними визирнув … край … кола. Сходило … сонечко.

Слова для довідок: далекий, миготливий, погожий, синій, рожевий, червоний, вогняний, яскравий, ясний.

3. Завдання: із поданих слів підібрати те, яке, на вашу думку, найбільш вдало передає зміст речення. Підкресліть це слово як члени речення?

(Повільно, урочисто, спокійно) сходило сонце, і світло (лагідно, ніжно, щедро) осяяло землю, що прокидалася. По небі (легко, весело, хмурно) пливли невеликі хмари. Старий ліс (радісно, урочисто, таємниче, задумливо, глухо) шумів. Могутні ялини і сосни стояли (величаво, мовчазно, похмуро). Берізки (весело, радісно, завзято, сумно) шелестіли своїми листочками.

Д/з. Повторити параграфи 47-53

19.03. 2020

Тема: Однорідні члени речення. Кома між однорідними членами.

Мета: засвоїти теоретичний матеріал про однорідні члени речення, вживання розділових знаків між однорідними членами речення, вміти знаходити однорідні члени речення як головні, так і другорядні , пояснювати розділові знаки при них

1. Початкові знання про однорідні члени речення ви одержали у початкових класах. Переписати вправу, підкреслити всі члени речення.

Усі ті горбочки, лани і ліси для мене повні добра і краси. (Марійка Підгірянка.) Вже й листя опало, упало, пропало… (М. Доленго.)

Над кручею, за садом, на горі розквітла яблуня. (О. Ольжич.) Шумлять сади вишневі, яблуневі. (О. Ющенко.)

- Назвати слова, що відповідають на одне й те саме питання.

- До якого слова в реченні вони відносяться?

- На які питання відповідають?

- Якими частинами мови виражені?

- Якими членами речення є ці слова?

- Як ми їх називаємо?

- Давайте визначимо лексичне значення слова однорідні члени. Чим вони рідні?

2. Розглянути опорний плакат-схему „Однорідні члени речення” і дати відповіді на запитання:

- Які члени речення можуть бути однорідними?

- Зробити висновок, які члени речення називаються однорідними.

Звірте свої відповіді з матеріалом підручника .

Прочитати правило ст. 159-160

Виконати вправу 428 усно

Вправа 429 (письмово в зошит)

24.03.2020

Тема: Речення з однорідними членами (без сполучників і з сполучниками а, але, одиничним і). Кома між однорідними членами

Мета: поглибити поняття учнів про однорідні члени речення, формувати вміння визначати у реченнях однорідні члени, розставляти

Творча робота.

Прочитати речення, на місці крапок уставивши самостійно дібрані однорідні члени речення. Записати речення, однорідні члени підкреслити. Пояснити вживання розділових знаків.

Скоро перший сніг впаде на поля, …, … . Він посріблить гілля дубів, … і … . Білою пеленою сніг закутає землю в полі, … вулиці міст і … . Зеленавою кригою вкриється вода …, …. і … . Війне …. , …. подихом зими.

Пояснювальний диктант.

Підкреслити однорідні члени речення. Пояснити вживання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Листопад гойда гілки і розтрушує листки. Січень віє навкруги, навіває скрізь сніги. Лютий кригою кує і морозу додає. (М. Щербак.) Вітер снігом б’є в обличчя, засипає снігом дах. Змерзлим груддям скрізь і всюди вкрилось поле і шляхи. (Н. Забіла.) Серце рвалося, сміялось, виливало мову. (Т. Шевченко.) У слова свої ознаки світла, тепла, ваги.

Д/з. Вивчити правило ст. 159-160

Виконати вправу 435 (письмово в зошит)

25.03.2020

Тема. Узагальнювальне слово при однорідних членах речення. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: поглиблювати знання про однорідні члени речення, узагальнювальне слово при однорідних членах речення.

Розглянути вправу 436, усно зробити завдання А, Б, В до неї.

Прочитати правило ст.162-163

Зробити вправи 437 і 438 усно

Вправа 439 – письмово.

26.03.2020

Тема. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.

Мета: формувати вміння ставити розділові знаки при узагальнюючих словах у реченнях з однорідними членами.

Вивчити правило ст. 162-163

Зробити вправу 440 письмово

Вправа 443 усно

Вправа 447 – письмово.

07.04.2020

Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні

Мета: формувати вміння визначати звертання в реченнях, правильно інтонувати речення зі звертаннями, правильно ставити розділові знаки.

1. Прочитати впр.449, виконати завдання Б,В (усно)

2. Прочитати правила ст. 167

3. Промовити скоромовки. Вказати звертання.

Мудра Марина журила Мартина:

«Ти, Мартине, не мартинь, мартинові жарти кинь!»

Ти, малий, скажи малому,

Хай малий малому скаже,

Хай малий теля прив’яже.

Народна творчість.

4. Виконати письмово впр. 451 (І і ІІ завдання)

5. Д/з. Параграф 57, впр.454

Інформація для п'ятикласників. Дорогі діти! Уроки онлайн з української мови використовуйте для повторення.

08.04 2020

Самостійна робота. Виконати завдання на сайті " МійКлас" з теми " Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами речення".

Оцінка в журнал буде виставлена за виконання тестів із пункту "Домашня робота з теми "Речення з одноідними членами. Кома між однорідними членами"".

14.04.2020

ТЕМА. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами (практично). Виділення вставних слів на письмі комами.

Мета: ознайомитись із поняттям «вставні слова», навчитись визначати їх у реченні; сформувати вміння виділяти в тексті вставні слова комами, навчитись правильно інтонувати речення зі вставними словами.

1. Виконати усно вправу 457.

2. Вивчити правило ст. 169.

3. Розглянути таблицю «Групи вставних слів і сполучень слів» впр.458

4. Виконати впр.459 І завдання – усно, ІІ – письмово.

Д/з Вивчити параграф 58, письмово впр.461.

15.04.2020

Тема: Вставні слова (практично); виділення їх на письмі комами

Мета: закріпити знання про вставні слова та вживання розділових знаків у реченнях зі вставними словами; формувати вміння розпізнавати вставні слова, з’ясовувати їхню роль у реченні, правильно інтонувати речення зі вставними словами, вживати вставні слова в мовленні, вживати розділові знаки при вставних словах.

1.Прочитати правило ст.170

2. Письмово виконати впр.465

Д/з. І.. Прочитати на ст.171 "Синтаксичний розбір простого речення". Переписати впр. 466, виконати письмовий синтаксичний розбір двох речень із вправи (за зразком ст.171)

ІІ. Виконати завдання на сайті "МійКлас".

Домашня робота з теми «Двокрапка й тире при узагальнювальних словах»

16.04.2020

Тема: Розвиток мовлення. Складання листа до рідної людини.

Мета: вивчити структуру листа, начитись писати лист до рідної людини..

1. Прочитати правило ст. 172

2. Прочитати впр. 468

3. Письмово виконати впр.469

Д/з. Виконати завдання на сайті "МійКлас". Домашня робота з теми "Звертання і розділові знаки при звертанні"

21.04.2020.

Тема: Складні речення із сполучниковим та безсполучниковим зв'язком.

Мета: засвоїти різницю міжпростим і складним реченням; вивчити засоби зв'язку в складному реченні.

1. Прочитати впр.470. Усно дати відповіді на запитання.

2. Прочитати правило ст.174

3. Із впр.471 виписати тільки складні речення.

Д/з. Вивчити параграф 60, виконати впр.474 (І і ІІ завдання)

22.04.2020

Тема:Кома між частинами складного речення

Мета: навчитись розрізняти складні речення із сполучниковим звізком від речень з однорідними членами, правильно ставити розділові знаки.

1. Розглянути впр.477, усно дати відповіді на запитання.

2. Прочитати правило ст.176

3.Виконати впр.478 ( усно).

Д/з. Вивчити параграф 61, виконати впр.479 (І і ІІ )

23.04.2020

Тема: Узагальнення вивченого з теми «Однорідні члени речення. Звертання. Вставні

слова. Розділові знаки в складному реченні»

Мета: повторити вивчене про звертання та вставні слова, удосконалювати вміння виділяти звертання та вставні слова в реченнях, правильно інтонувати речення із звертаннями та вставними словами, розставляти розділові знаки в реченнях із звертаннями та вставними словами та складному реченні.

1. Записати речення, визначити звертання. Звертання поширені підкреслити двома лініями, непоширені – однією. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Україно! Ти моя молитва… (В. Симоненко.) Ти в моєму серці, Україно, думою Шевченка

гомониш (Б. Олійник.) Як тебе не любити, Києве мій! (Д. Луценко.) Я люблю тебе, місто

бурхливе, твоє царство і мідяний спів. (М. Шульга-Шульженко.) І хто тебе оббризкав,

місто, таким зеленим ластовинням? (Н. Матвійчук.)

2. Виписати із речень звертання в одну колонку, а вставні слова – у другу. Чому звертання та вставні слова не є членами речення?

Лебедю! Ти повертаєш додому на тихії води, на зорі Вкраїни ясні… (Л. Забашта.)

Матінко, усміх твій ніжний ловлю. (Н. Красоткіна.) Ти, мабуть, чула, певно, чула, як

поїзди мене гукнули. (В. Мордань.) Може, хто б послухав казки? Ось послухайте,

панове! (Леся Українка.)Посміхайся веселково,земле рідна, калинова.(Л. Яцура)

3. Визначити в якому рядку узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів (розділові знаки пропущено)

А Радіє все садок і поле і долина.

Б На жовтій траві на павутинні на деревах повсюди лежала роса.

В Музика це все і спів і чистота й птахи ці й хмари і твердість криці.

Г Все бачить співець у широкім роздоллі і небо і море красу світову

Д/з. Повторити параграфи 54-61. Прочитати на ст.178 «Синтаксичний розбір складного речення». Виконати впр.483 (І і ІІІ завдання)

28.04.2020

Контрольна робота з теми « Речення з однорідними членами. Звертання. Вставні слова»

Завдання з вибором однієї правильної відповіді (завдання 1-6 по 0,5 б)

1. Укажіть рядок, у якому подано правильне твердження:

а) однорідні члени речення - це ті, які відносяться до одного члена речення;

б) звертання – це слово чи сполучення слів, що називає того, до кого

звернена мова ;

в) вставне слово є членом речення;

г) кома не ставиться між однорідними членами, якщо вони з’єднані

повторюваними сполучниками.

2. Укажіть рядок, у якому правильно поставлено розділові знаки в

реченні з однорідними членами:

а) Щасливо, радісно весільно квітує нива молода.

б) Сила, та розум – краса людини.

в) Тягнуться до сонця і квіти, і трави, і віти кучеряві.

г) У нашому саду ростуть такі дерева – яблуні, груші, сливи.

3. Укажіть рядок, у якому правильно виділено звертання:

а) Жив, живеш і будеш жити мій народе.

б) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно.

в) О краю мій тужу я за тобою!

г) Люблю я сонечко, тебе.

4. Укажіть рядок, у якому подано речення із вставним словом, що означає невпевненість:

а) У калині, кажуть, материна любов і мудрість.

б) Скажіть, будь ласка, де живе мрія.

в) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався сюди.

г) Без сумніву, і ми не в тім’я биті.

5. У якому варіанті НЕ виділене вставне слово:

а) Чужа душа – то, кажуть, темний ліс.

б) Мова - це, без сумніву, фундамент культури.

в) Може то птахи приносять на своїх крилах весну?

г) Нам літня ніч короткою здається.

6. Однорідними присудками ускладнене речення:

а) Скрізь червоно: на небі, і на узгір’ях, і на горі.

б) Любив дід гарну бесіду і добре слово.

в) Тече вода в синє море, та не витікає.

г) Раділи верби і тополі…

Завдання з кількома відповідями

7. Укажіть речення, у яких при узагальнювальному слові ставимо:

1- двокрапку, 2 – тире (розділові знаки пропущено): (1б)

а) Усі квіти тягнуться до сонця маки ромашки волошки.

б) І над водою і над гаєм все мовчить.

в) І доріжки і стежини – усе замело снігом.

г) Верба й калина символи України.

8. Укажіть речення, у яких є поширене звертання (розділові знаки

пропущено): (1б)

а) До тебе люба річечко ще вернеться весна.

б) Скажіть шановний де мешкає Софія.

в) Як тебе не любити Києве мій.

г) Друже радий зустрічі з тобою.

9. Укажіть речення, у яких правильно поставлені розділові знаки: (1б)

а) Раділи і садок і поле, і долина.

б) Будинки, сади, сніги - усе мліє в теплі сонця.

в) Світить та не гріє сонце золоте.

г) У лісі не було нічого: ні ягід, ні грибів, ні черешень.

Завдання на встановлення відповідності

10. Установіть відповідність між реченням та наявною в ньому синтаксичною конструкцією (розділові знаки пропущено): ( 2б)

1. однорідні підмети а) Кажуть мудрість приходить з роками.
2. звертання б) Костик і Марійка думали про поїздку на конкурс.
3. вставне слово в) Мамо іде вже зима.
4. однорідні додатки г) Даруйте людям радість і тепло.

11. Поставте розділові знаки в реченні. Переробіть речення так, щоб

узагальнювальне слово стояло після однорідних членів. (2б)

Усе навколо сповнене весняної сили дерева птахи люди.

12. Зробіть синтаксичний розбір речення (зразок на ст. 171): Білий пухнастий сніг, мабуть, скоро розтане. ( 2б )

29.04.2020

Тема: Розвиток мовлення. Інформація до шкільного веб-сайта про цікавий випадок із життя класу

Мета: навчитись робити допис до шкільного веб-сайта

З вами, безперечно, траплялися найрізноманітніші пригоди — повчальні, веселі, сумні, небезпечні, неймовірні. І вам, напевно, хочеться поділитися тим, що відбулося, розповісти про все так захоплююче, щоб усі заслухалися.

Повчимося ж цікаво розповідати про те, що трапилося з кожним із нас.

Допис у газету інформаційного характеру – це коротке оперативне повідомлення про конкретні події та явища, які можуть зацікавити багатьох.

Допис обов’язково має бути актуальним.

Мета допису – поінформувати, повідомити про те, що відбулося, де і коли.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!

Хоча для допису характерні стислість і конкретність, проте не виключається використання епітетів, порівнянь та інших художніх засобів.

Прочитайте допис до веб-сайта. Визначте його тему, основну думку, тип і стиль мовлення.

НЕЗАБУТНЯ ЗУСТРІЧ З МАЙСТРОМ СЛОВА

На початку листопада в нашій школі відбулася зустріч з відомим українським письменником Дмитром Григоровичем Білоусом.

Щоб послухати гостя й поставити йому свої запитання,

в актовому залі зібралися майже всі учні та вчителі. Дмитро Білоус надзвичайно цікаво розповів про місцевість, де він народився, країни, у яких побував, про свою творчу працю. Поет прочитав вірші з популярних збірок “Диво калинове” та “Чари барвінкові”, у яких майстерно розкривається краса й багатство українського слова. А потім поезії Дмитра Білоуса читали учні. Навіть коли зустріч офіційно закінчилася, діти ще довго спілкувалися з письменником, ставили багато запитань, брали автографи на пам’ять.

Зустріч із відомим майстром слова залишила неповторні враження в душах учнів і вчителів.

ПАМ’ЯТКА «Як писати інформацію до веб-сайта»

1. Обдумати тему, обрану для допису, сформулювати основну думку.

2. Визначити адресата й мету майбутнього висловлювання.

3. Продумати структуру тексту (вступ, основну частину, висновок).

4. Чітко сформулювати відповіді на запитання: що відбулося? де? коли?

5. Скласти план.

6. Написати текст на чернетці, прочитати та за потреби внести виправлення чи доповнення.

7. Переписати текст.

Д/з. Написати в зошит інформацію на самостійно обрану тему (0,5-1 стор.).

ТЕМИ:

1. Відзначення якогось свята у вашому класі (школі).

2. Допомога учнів людям похилого віку (дитячому будинку, бібліотеці).

3. Похід (прогулянка, екскурсія).

4. Відвідання музею (виставки, театру).

5. Вечір відпочинку.

6.Спортивні змагання.

7. Футбольний матч.

8. Заняття шкільного гуртка.

9. Облаштування класної кімнати (шкільного стадіону, музею, подвір’я).

10. Зустріч з відомими людьми.

30.04.2020

Тема: РМ. Ділові папери. Оформлення конверта, адреси

Мета: ознайомитись з вимогами до оформлення адреси на поштовому конверті, навчитись оформляти конверт.

І. Прочитати впр.484

ІІ. Пам’ятка «Як оформляти конверт»

1. Адресу відправника пишуть угорі ліворуч, а одержувача — унизу праворуч.

2. Послідовність відомостей така: 1) прізвище, ім’я, по батькові (відправника — у називному відмінку, одержувача — у давальному); 2) вулиця, номер будинку, квартири; 3) населений пункт; 4) район, область (за потреби); 5) індекс; 6) країна (за потреби).

Д/з. Виконати впр.485, скориставшись зразком впр.484.

:

05.05. 2020.

Тема: Контрольний диктант.

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями орфографічних та пунктуаційних навичок.

Написати на подвійний аркуш із зошита диктант за посиланням: wym-1588594794252

Оформлення роботи:

1) на першій сторінці зробити підпис

Контрольна робота

з української мови

за ІІ семестр 2019-2020 н.р.

учня 5 класу

Думанецької ЗОШ І - ІІІ ст.

( Прізвище, імя та по батькові учня )

2) на другій сторінці написати заголовок та текст диктанту.

06.05.2020

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Мета: засвоїти відомості про пряму мову та розділові знаки при ній.

1. Усно зробити впр. 486

2. Прочитати правила ст.179-180

3. Усно зробити впр.487

Д/з. Вивчити параграф 63, письмово виконати впр.488 (І і ІІ завдання).

07.05.2020

Тема: Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові. Тренувальні вправи.

Мета: закріпити знання про пряму мову та розділові знаки при ній.

1. Повторити правила ст. 179-180

2. Письмово виконати впр.489 ( І завдання)

Д/з. Повторити параграф 63, впр. 493.

12.05.2020

Тема: Діалог. Тире при діалозі

Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу.

Вивчення нового матеріалу.

1.Усно виконати впр. 495

2. Прочитати правило ст.183

3. Прочитати діалог. З’ясувати, скільки осіб бере участь у розмові. Ще раз прочитати діалог за особами. Звернути увагу на вживання розділових знаків.

У книгарні

- Скажіть, будь ласка, у вас є підручник з історії України для 5 класу?

- Будь ласка, подивіться ось цей.

- Хто автор підручника?

- Бойко Валентина Михайлівна.

- Гаразд, я куплю цю книгу. Мені ще потрібний українсько-англійський словник.

- На жаль, зараз не можу вам нічого запропонувати. Але ми можемо замовити для вас цю книгу. Необхідно заповнити поштову листівку і вкинути он у ту скриньку. Коли книга надійде, ми вас повідомимо.

- Дякую.

- Прошу.

Самостійна робота.

Переписати діалог, членуючи його на репліки та розставляючи розділові знаки. Вказати звертання та вставні слова.

1. Ти спиш, Семене, при вікні Ні То може плачеш в тишині Ні А двійок не було в ці дні Ні То просто думаєш дивак Так Одержав вісті ти сумні Ні Про що ж ти думаєш Семене Щоб відчепився ти від мене

Г. Бойко.

Д/з.

1. Вивчити параграф 64.

2. Переписати текст, прямумову замінивши на діалог.

Кошеня й мишка

Подружилися кошеня й мишенятко. Повернулося кошеня додому, а мама питає: «Що за гарний запах ти з собою принесло?» Котик відповідає: «Так пахне мій друг мишеня!». «Дуже добре, - відказує кішка. – Як ітимеш до свого смачного приятеля, поклич мене!»

У цю мить миша питає в своєї дитини: «Що за гидкий запах ти принесло?» Мишенятко пояснило: «Я гралося з кошеням!» «Та це ж загибель наша!» – злякалась і розгнівалась миша. (Гвінейська казка; 70 сл.)

13.05.2020

Тема: Діалог. Розділові знаки при діалозі.

Мета: поглибити поняття про діалог, з’ясувати відмінність діалогу від прямої мови, формувати вміння правильно інтонувати репліки діалогу.

1. Прочитати правило ст. 183

2. Усно виконати впр.496 (І завдання)

Д/з. Параграф 64, впр. 499

21.05.2020

Тема: Повторення й узагальнення вивченого в кінці року.

Мета; повторити відомості з основних розділів науки про мову.

Прочитати на сайті "МійКлас" теоретичні відомості з розділу "Лексикологія".

Виконати домашню роботу з теми "Синоніми".

Кiлькiсть переглядiв: 49

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 4822

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.