17.03.2020

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Прикметник»

Мета:систематизувати та узагальнити знання учнів про прикметник як самостійну частину мови; удосконалювати уміння й навички визначати морфологічні ознаки та синтактичну роль прикметників, навички використання прикметників в усному та писемному мовленні.

Виконати вправи письмово в робочий зошит
1. Розподіліть прикметники за розрядами. Якщо ви правильно виконаєте завдання, з перших букв записаних слів складеться початок прислів'я: «… не наносить».

Березовий, мамин, охайний, дружній, дерев'яний, Елеонорин, низький, дідусів, житній, олов'яний, апетитний, людський, алюмінієвий, Улянин.

Якісні відносні присвійні

охайний березовий мамин

дружній дерев’яний Елеонорин

низький житній дідусів

апетитний олов’яний Улянин

людський

алюмінієвий

“Одна бджола меду не наносить». Як ви розумієте це прислів’я?

2. «Конструкторське бюро». Нам необхідно відновити слова та пояснити їх правопис.Напишіть правильно складні прикметники у дві колонки: А) які пишуться разом; Б) які пишуться через дефіс, поясніть правопис.

Східно/слов’янський, сто/метровий, світло/зелений, осінньо/зимовий, добро/чинний, темно/синій, східно/європейський, холодно/кровний, озерно/болотний, сніжно/білий, багряно/червоний, оче/видний, сталево/сизий, червоно/гарячий, кисло/солодкий

- За умови правильного виконання з других літер кожного слова утвориться продовження прислів’я «Добре того вчити,……………..»

3. Утворити ступені порівняння і пояснити фонетичне явище, яке відбувається при цьому.

Дужий – дужчий

Високий – вищий…

Гарний – кращий.

- Як ступені порівняння мають якісні прикметники?

- Як твориться вищий ступінь простої форми? складеної форми?

- Чи всі якісні прикметники утворюють ступені порівняння?

4. «Четверте зайве». Випишіть зайве слово, поясніть правопис.

1.Чавун..ий, цін..ий, склян..ий, бездон..ий.

2.Незлічен..ий. невблаган..ий. шален..ий, височен..ий.

3.Кін..ий, орли..ий, качин..ий, бджолин..ий.

5.Встановіть відповідність

1. Прикметник Група

а тверда

1 учорашній, крайній, безкраїй б м'яка

2 смачний, дивний, розумний в ні тверда, ні м'яка

3 смагляволиций, круглолиций, білолиций г мішана

2. Прикметник Суфікс

1 плеч..вий а –ев-

2 павич..вий б –ичн-

3 хірург.. ий в –ов-

4 патріот..ий г –єв-

ґ –ічн-

Завдання: за підручником повторити привила з теми «Прикметник"

24.03.2020

Тема. Кількісні й порядкові числівники

Мета: навчити учнів розрізняти групи кількісних числівників за значенням, відрізняти кількісні числівники від порядкових.

- На сьогоднішньому уроці ми повторимо вивчений матеріал про числівник як самостійну частину мови, навчимось розрізняти групи кількісних числівників за значенням.

- Що таке числівник?

- Як змінюються числівники?

- На які групи за будовою поділяться?

- Яку синтаксичну роль виконують?

Скласти речення з числівником.

1. Випишіть у першу колонку числівники, що означають кількість предметів, у другу, які означають порядок при лічбі

П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший, сімнадцятий, чотирнадцять.

Робота з таблицею

2. Виписати з речень числівники, указати їх значення.

Скарбниця нашої кулінарії дуже багата – у ній понад двохсот тисяч рецептів. Цього року в Покровську відбувся другий з’їзд любителів вареників.

3. Вставте в фразеологізми пропущені числівники, визначте розряд, морфологічні ознаки за зразком.

Зразок: перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в.

Сидіти в … стінах (4)

… колесо до воза (5)

… чоботи - пара (2)

В … дуги зігнувся (3)

… дорогою обійти (10)

… разів відмір, а … раз відріж (7 і 1)

Вареники - національне українське блюдо, яке оспівував у своїх творах сам Микола Васильович Гоголь. Головною родзинкою цієї страви є саме тісто, яке має бути пузате, але при цьому дуже ніжне та м’яке. Начинки використовують найрізноманітніші. До речі, у стародавні часи дівчата на свято Андрія ворожили на варениках. А якщо вареники наснилися – це було передвісником пишних гулянь і навіть весілля.

Складіть невеличке висловлювання (5-6 речень), використовуючи порядкові і кількісні числівники, на тему «Веселі варенички».

Тема. Кількісні й порядкові числівники

Мета: навчити учнів розрізняти групи кількісних числівників за значенням, відрізняти кількісні числівники від порядкових.

- На сьогоднішньому уроці ми повторимо вивчений матеріал про числівник як самостійну частину мови, навчимось розрізняти групи кількісних числівників за значенням.

- Що таке числівник?

- Як змінюються числівники?

- На які групи за будовою поділяться?

- Яку синтаксичну роль виконують?

Скласти речення з числівником.

1. Випишіть у першу колонку числівники, що означають кількість предметів, у другу, які означають порядок при лічбі

П’ятий, вісім, дванадцятий, четвертий, дев’ять, двісті, чотири, двадцять перший, сімнадцятий, чотирнадцять.

За значенням числівники поділяються накількісні і порядкові.

Розряди числівників за значенням
кількісні (скільки?) власне кількісні:один, два, п’ять, тисяча;
збірні— вживаються з назвами осіб чоловічого роду, з назвами малих істот та з множинними іменниками:двоє (хлопців), троє (гусят), п’ятеро (дверей), двадцятеро;
дробові:одна друга, п’ять десятих, півтора;
неозначено-кількісні— вказуть на приблизну кількість предметів:кілька, кількасот, багато;
порядкові (котри́й?) позначають порядок предметів при лічбі:перший, двадцятий, сотий.

2. Виписати з речень числівники, указати їх значення.

Скарбниця нашої кулінарії дуже багата – у ній понад двохсот тисяч рецептів. Цього року в Покровську відбувся другий з’їзд любителів вареників.

3. Вставте в фразеологізми пропущені числівники, визначте розряд, морфологічні ознаки за зразком.

Зразок: перший – порядковий, простий, однина, ч.р., Н.в.

Сидіти в … стінах (4)

… колесо до воза (5)

… чоботи - пара (2)

В … дуги зігнувся (3)

… дорогою обійти (10)

… разів відмір, а … раз відріж (7 і 1)

Вареники - національне українське блюдо, яке оспівував у своїх творах сам Микола Васильович Гоголь. Головною родзинкою цієї страви є саме тісто, яке має бути пузате, але при цьому дуже ніжне та м’яке. Начинки використовують найрізноманітніші. До речі, у стародавні часи дівчата на свято Андрія ворожили на варениках. А якщо вареники наснилися – це було передвісником пишних гулянь і навіть весілля.

Складіть невеличке висловлювання (5-6 речень), використовуючи порядкові і кількісні числівники, на тему «Веселі варенички».

24 .03.2020

Тема. Числівники прості, складні й складені. Роздільне написання складених числівників.

Мета: закріпити знаня учнів про прості, складні і складені числівники, сприяти зміцненню вмінь і навичок їх правопису.

За будовою числівники поділяють на прості, складні та складені.

Прості мають один корінь: два, п'ять, десятеро, сорок, сто;
• складні утворені поєднанням двох коренів:п'ятдесят, шістдесят, вісімдесят, дев'яносто, двісті;
• складені утворені з двох і більше простих і складних числівнників: сорок три, двадцять вісім, сто п'ятдесят три, сімсот шістдесят чотири тисячі, три четверті.
Складні числівники пишемо разом: п'ятдесят, вісімсот, чотириста.
Складені числівники пишемо окремо: двадцять чотири, двісті дев'яносто три, дві п'яті, три цілі і вісім сотих.

Ø Розподіліть числівники за значенням.

а) власне кількісні;

б) дробові;

в) збірні;

г) порядкові.

Третій, сім, восьмеро, три четвертих, п'ятеро, дванадцятий, сто, дві третіх, сімнадцятий, шістдесятий, одна друга, двоє, один, тридцятеро, сорок, сім восьмих.

Ø Прочитайте. Визначте будову числівників, запишіть їх словами.

67 зошитів, 243 грн 56 к., 64 тисячі, 575 мільйонів, 25 мільярдів.

Ø Завдання: записати подані сполучення словами; вказати числівники кількісні та порядкові.

100 років, 5-го дня, 45 зошитів, 30-й метр, 6-та година, 14 учнів.

Ø Утворити від кількісних числівників порядкові.

Дев’ять – дев’ятий

Один –

три –

сорок –

сто –

вісім –

чотирнадцять –

двадцять –

тридцять один –

Ø Завдання: поставити питання до поданих слів, щоб відрізнити числівники від інших частин мови. Визначити, до яких частин мови належать ці слова (усно).

П’ять, п’ятірка, п’ятеро, одна п’ята, уп’яте, сто, сотня, сотий, усоте, одна сота, подвійний, по-друге, другий, подвоїти, двійка, два, двоє.

26.03.2020

Тема: «Відмінювання та написання кількісних числівників (цілих, збірних, дробових, неозначено-кількісних). М'який знак у числівниках»

Мета: навчити учнів відмінювати та правильно писати кількісні числівники (цілі);

з'ясувати особливості відмінювання дробових, збірних і неозначено-кількісних числівників;

Вправа1. Виконати письмово в зошит.

Запишіть числівники в три колонки:

а) прості;

б) складні;

в) складені.

Два, дев'яносто, дванадцять, сім, сорок один, п'ять, сто двадцять, п'ятдесят, п'ятсот, чотириста дев'яносто три, перший, двадцять восьмий, сорок, сорок чотири.

Кількісні числівники відмінюються за типами відмінювання, що нижче позначені римськими цифрами (І, ІІ, ІІІ, ІV і т.д.)

Прочитати таблицю

IV. 50, 60, 70, 80

Н. п'ятдесят

Р. п'ятдесяти(ох)

Д. п'ятдесятьом

3. п'ятдесятих

О. п'ятдесятьма(ома)

М. (на) п 'ятдесяти (ох)

V. 40, 90, 100

Н., 3. сорок, сто, дев'яносто

Р., Д., О. сорока, ста, дев'яноста

М. (на) сорока, ста, дев'яноста

VI. 200—900

Н. двісті

Р. двохсот

Д. двомстам

3. двісті, двохсот

О. двомастами

М. (на) двохсот

Н. П’ятсот

Р. п'ятисот

Д. п'ятистам

З. п'ятсот

О. п'ятьмастами (п'ятьомастами)

М. (на) п'ятистах

VII. Нуль, тисяча, мільйон, мільярд — як іменники

VIII. Збірні — як відповідні кількісні числівники

Кільканадцять, кількадесят — як числівник п'ять

IX. Дробові

Чисельник — як кількісний числівник

Знаменник — як прикметник у множині або як порядковий числівник

X. Півтора, півтори, півтораста — не відмінюються

У складених кількісних числівниках — відмінюються всі частини, у складених порядкових — лише останнє слово

Н. сорок шість

Р. сорока шести

Д. сорока шести

3. сорок шість

О. сорока шістьма

М. (на) сорока шести

Н.сорок шостий

Р. сорок шостого

Д. сорок шостому

З. сорок шостого

О. сорок шостим

М. (на) сорок шостому

1. Прочитайте в підручнику правило, виділіть у тексті головне. Вивчіть правило.

2. Складіть план вивченого, картку-пам'ятку, доберіть приклади.

Розгляньте таблицю 2.

Мякий знак у числівниках

Таблиця 2

5, 6, 9—20, 30 У кінці слова в називному відмінку: п'ять
3—6, 9—20, 30, 50—80 Перед закінченням у непрямих відмінках: трьох, але чотирма

Вправа 2. Виконати письмово в зошит.

Запишіть загадки й відгадайте їх, ставлячи числівники в потрібній формі.

1) Горбатий мішок на (чотири) ногах стоїть. (Верблюд.)

2) М'якеньке, з (чотири) рогами й (два) черевцями. (Подушка.)

3) (Одна) шапка (чотири) братів накрила. (Стіл.)

4) Зранку на (чотири) ногах, удень — на (дві), увечері — на (три). (Людина в різний вік.)

Вправа 3. Виконати письмово в зошит.

Прочитайте і запишіть числівники. Поясніть орфограми.

Шіст.., шіст..ох, двадцятьох, вісімнадцятьма, тридцят.., чотир.ма, тр..ма, вос..меро.

Вправа 4. Виконати письмово в зошит.

Запишіть цифри словами.

Сума чисел дорівнює 224; до 27 додати; від 397 відняти 123; від 3592768 відняти 127.

Д/з. 1. Прочитайте в підручнику правило, виділіть у тексті головне. Вивчіть правило.

2. Складіть план вивченого, картку-пам'ятку, доберіть приклади.

07.04.2020

Тема: Буква ь на кінці числівників і перед закінченням у непрямих відмінках. Узгодження числівників з іменниками

Мета:ознайомитись з правилами вживання букви ь у числівниках, вивчити написання числівників у непрямих відмінках.

Робота з табличкою

М’який знак пишеться М’який знак не пишеться
1) На кінці числівників: а) простихп’ять, шість, дев’ять, десять:п’ять яблук, шість книжок; б) складниходинадцять — двадцять, тридцять:дванадцять місяців, сімнадцять років. 2) У непрямих відмінках: а) простих числівниківтри, чотири:чотирьох яблук, трьома учнями; б) усіх збірних ^крімдвоє, семеро, восьмеро):п’ятьох немовлят, дев’ятьом рибам 1. У складних числівниках у кінці першої частини:шістнадцять- шістнадцятьом. 2. У кінці простих числівників (окрімп’ять, шість, дев’ять, десять):два сини, три стільці. 3. У кінці простих числівників (окрімодинадцять — двадцять, тридцять):сорок учнів, сімдесят кілометрів. 4. У непрямих відмінках перед за­кінченням у числівниках: простих (окрімтри, чотири)та збірних (таких якдвоє, семеро, восьмеро):двох учнів, сімом птахам

М’який знак може вживатися в числівниках тільки після букв д, т, з, с, ц, л, н: дев’ять, сім. У кінці інших числівників м’який знак після т ставиться або не ставиться залежно від звучання: п’ять, дванадцять, сімдесят. У складних числівниках у кінці першої частини м’який знак ніколи не пишеться: п’ятнадцять, п’ятдесят, п’ятсот. При відмінюванні може з’являтися м’який знак: п’ятьмастами, шістьмастами, але не в кінці першої частини, а в середині її — відповідно до вимови.

Увага! М’який знак не пишеться у числівнику чотири в орудному відмінку перед закінченням: чотирма, але чотирьома.

М’який знак не пишеться у числівниках від п’ятдесяти до вісімдесяти і від двохсот до дев’ятисот, за винятком деяких непрямих відмінків, де м’який знак пишеться в середині слова: дев’ятьмастами.

Письмові завдання

1. Записатиматематичні вирази, використовуючи прийменники від, до.

23 + 18 = 41; 84 — 45 = 39; 34 + 12 = 46; 70 — 10 = 60.

2. Позначитиорфограму «Буква ь у числівниках» у кінці та в середині числівників.

Поєднатичислівники з іменниками. Записати утворені словосполучення в місцевому відмінку. Пояснити їх правопис.

1) 5 (книга).

2) 23 (поверх).

3) 4 (сторінка).

4) 6 (стіл).

5) 12 (учень).

6) 9 (зошит).

7) 7 (пензлик).

Скласти2-3 речення з утвореними словосполученнями.

Д/з. Прочитати.Переписати, на місці крапок, де треба, поставити м’який знак.

1) Море буває тр.ох сортів: тихе море, хвильове море й бур’яне море.

2) Уперше зворотний бік Місяця було сфотографовано в жовтні тисяча дев’ятисот п’ят..десят дев’ятого року.

3) Написи повторювалися дванадцят..ма мовами.

4) Місяць мчить навколо Землі зі швидкістю три тисячі шіст..сот вісім..десят один кілометр на годину.

5) Чотири українські фронти рухались на захід чотир..ма залізними потоками. (За О. Довженком).

07.04.2020

Тема: Написання разом порядкових числівників з -тисячний

Мета:навчитись відміняти порядкові числівники, зміцнити навички написання відмінкових закінчень у порядкових числівниках та правопису числівників на -тисячний;

Опрацювання теоретичного матеріалу:

Порядкові числівники відмінюються як прикметники твердої групи: (червоний) п’ятий, шостий, двадцять восьмий.

Увага! Числівник третій відмінюється, як прикметник м’якої групи (мужній): третього, третім тощо.

У складі дробових числівників є порядкові, тому вони мають змішаний тип відмінювання: чисельник відмінюється як власне кількісний числівник, знаменник — як порядковий: дві десяті, двох десятих тощо.

У складених порядкових числівниках відмінюється остання складова частина: у тисяча дев’ятсот дев’яносто восьмому році.

У датах порядкові числівники вживаються у формі середнього роду, а назви місяців стоять незмінно в родовому відмінку (у цьому словосполученні пропускається слово число): перше (число) вересня, першого (числа) вересня, з першим (числом) вересня, (у) першому (числі) вересня.

Тривалість у годинах позначається кількісними числівниками: змагання триває п’ять годин. А самі години називаємо порядковими числівниками: перша година, третя година, п’ята година — так само, як і ряди парт у класі: перший ряд, другий ряд, третій ряд. При відмінюванні відмінюються обидва слова.

Увага! Складні порядкові числівники з останнім компонентом -десятий, -сотий, -тисячний пишуться разом: сімдесятий, восьмисотий, п’ятитисячний.

Письмові завдання:

1. Поданічислівники поставити у формі родового, давального й орудного відмінків.

Чотири, тисяча дев’ятсот п’ять, вісімдесят дев’ятий, чотирнадцятий, двісті сорок перший, третій, шістдесят другий.

Зразок. Р.в чотирьох

Д.в чотирьом

О.в чотирма

2. Записати сполучення числівників з іменниками. Пояснити правопис.

1982 рік, 483 сторінка, 80 вправа.

3. 1. Вивчити правило за підручником .

2. Прочитати.Визначити будову числівників. Записати їх словами.

2 сотні, 6 зошитів, 54 олівці, 37 дерев, 68 машин, 6 тисяч, 75 мільйонів, 25 мільярдів.

Зразок. Дві сотні, двохсотий; шість зошитів, шостий зошит

Утворитипорядкові й кількісні числівники. Пояснити їх правопис.

Скластиречення з 3—4 складеними числівниками.

Інформація для шестикласників. Дорогі діти! Уроки онлайн з української мови використовуйте для повторення.

09.04.2020

Тема: Вживання числівників з іменниками.

Мета:пояснити учням вживання числівників з іменниками, сприяти виробленню в учнів уміння правильно вживати числівники з іменниками; виховувати старанність, повагу домови.

1. Теоретичні відомості.

В українській мові при числівниках два, три, чотири іменники чоловічого роду в називному відмінку вживаються у формі Н. в. множини (три зошити, чотири пенали), а іменники жіночого і середнього роду — у формі родового відмінка однини (дві парти, три вікна).

Числівники від п’яти і далі в називному відмінку вимагають від іменників родового відмінка множини (сім олівців, двісті учнів, тисяча пригод).

2. Тренувальна вправа.

Завдання: записати прислів’я і приказки, розкриваю¬чи дужки.

Сім (п’ятниця) на тиждень.

Знати як свої п’ять (пальці).

Наговорити сім (мішок) гречаної вовни.

Мудрій голові досить два (слово).

Краще з розумним два (раз) загубити, ніж із дурним один раз знайти.

Два (півень) і дві (господиня) не згодяться ні завтра, ні нині. (Нар. творч.)

3. Теоретичні відомості.

Іменники, що вживаються після дробових числівників, мають форму родового відмінка однини: півтора дні, три четвертих кухля, дві цілих п’ять десятих відсотка.

4. Д/з . Вивчити правило в підручнику. Виконати письмово в зошит завдання № 5

Завдання № 5: записати словосполучення, розкриваючи дужки. Придумати з ними речення.

Три дев’ятих (поверхня), одна четверта (груша), шість сьомих (площа), п’ять десятих (відсоток), півтора (літра), дві треті (автобус).

14.04.2020

Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Допис у газету інформаційного характеру.

Допис — це написана газетна чи журнальна стаття, повідомлення про конкретний факт, подію чи явище, які можуть зацікавити інших. Зміст допису відповідає на питання що, де, коли відбулося?

Основні вимоги д о з м і с т у допису

1) Актуальність (описувана подія цікава для багатьох людей).

2) Достовірність (в основі статті дійсні факти, а не вигадані).

3) Стислість, точність, конкретність (економне й точне вживання слів).

Ознайомлення з пам’яткою «Як п р а ц ю в а т и над д о п и с о м у г а з е т у»

1) Виберіть актуальну тему.

2) Доберіть факти, проаналізуйте їх. Виділіть головне.

3) Подумайте, які приклади із життя, книжок, газет та журналів буде використовувати в дописі.

4) Складіть план, визначте послідовність викладу думок.

5) Придумайте захоплюючий початок, який зацікавить читача і підведе до основної думки.

6) Дотримуйтесь відповідного типу і стилю мовлення, вимог до мовлення і правил спілкування; вживайте прислів’я, афоризми.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Написати невеликий допис у газету на тему «Як зробити цікавими перерви у школі» або «Шкільне свято».

21.04.2020

ТЕМА : Узагальнення та систематизація вивченого про числівник

МЕТА : поглибити та систематизувати знання учнів про числівники, з’ясувати особливості їх відмінювання та написання.

Завдання І і ІІ виконати в зошиті

І. Розкрийте дужки, поставте іменники в потрібному відмінку

П’ятсот тридцять три (стілець)______________________________________

дев’яносто п’ять (гривня) __________________________________________

семеро(студент) _________________________________________________

двоє (киянин)______ _____________________________________________

обидва(брат)___________ _________________________________________

третина (читач) ________________________________________________ _

багато(виборець) _______________________________________________

одна шоста (аркуш) _____________________________________________

три й одна п’ята(метр) __________________________________________

півтори (сторінка) ____________________________________ __________

двоє (вікно) ____________________________________________________

чотири з половиною (відсоток)____________________________________

тисяча (примірник) ______________________________________________

ІІ. «Утвори прикметники з числівника та іменника»

Зразок : 20 днів – двадцятиденний

90 кілограмів – _______________________________________________

40 хвилин – _______________________________________________

50 років – ______________________________________________

20 поверх – ______________________________________________

5 тисяч – ______________________________________________

10 метрів- ______________________________________________

100 кілометрів – _____________________________________________

7 мільйонів – ______________________________________________

Д/з. Повторити всі параграфи із теми «Числівник».

Виконати 3 завдання письмово в зошиті

3.Запишіть числівники у формі родового, давального та орудного відмінка.

чотири , п’ятдесят, двісті , третій, сім, п’ятсот, сорок, сімсот

28.04.2020

6 клас. Контрольна робота. Числівник (тестування)

І-ІІ рівень(кожне завдання оцінюється 1 б.)

1. Позначте рядок, усі слова в якому — числівники:

А десять, десятеро, десятка, десятий;

Б три, третій, тридцять, триста;

В двоє, другий, двічі, дванадцять;

Г п'ятдесятий, п'ятдесят, п'ятдесятиріччя, п'ятнадцятий.

2. Позначте рядок, усі словосполучення в якому утворені правильно:

А два дні, три олівця, чотири пенали;

Б чотири портфеля, п'ять робітників, десятеро хлопців;

В три п'ятих метрів, троє казок, два кошики;

Г п'ять сьомих кілометра, семеро курчат, дванадцять книжок.

3. Позначте речення, у якому вжито збірний числівник:

А Будувало дванадцять лицарів Софію.

Б Школярики стоять по три, чотири.

В Я міг на тисячу, лишаю на п'ятак.

Г У погляді двійко іскрин виграє.

4. Позначте рядок, усі слова в якому — дробові числівники:

А три четвертих, одна друга, половина;

Б дві п'ятих, тридцять сотих, дві десяті;

В чотири восьмих, чотириста два, п'ять сотих;

Г п'ятеро, п'ять десятих, десять сотих.

5. Порядкові числівники означають
А кількість, що складається з певного числа частин цілого;
Б кількість предметів як сукупність, єдине ціле;
В порядок предметів при лічбі;
Г кількість предметів у цілих одиницях.

6. Порядковим є такий числівник:
А сімнадцять;
Б сімдесят;
В сімдесят три;
Г семитисячний.

ІІІ рівень (кожне завдання оцінюється 1,5 б.)

1. Складений кількісний числівник 378поставити у формі родового та орудного відмінка однини.

2. Скласти речення з однорідними членами з будь-яким порядковим числівником на –тисячний.

ІVрівень(завдання оцінюється 3 б.)

Зробіть морфологічний розбір числівника.

Тільки на Черкащині є тридцять вісім пам’ятників Тарасу Шевченкові.

30.04.2020

Тема: Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників за значенням.

Мета: поглибити знання учнів про загальне значення займенника, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні;

Епіграф: «А поспитай звичайного займенника,

За кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

Замінювать числівник і прикметник)» Д. Білоус

Сьогодні на уроці ми будемо вивчати займенник: його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні, його розряди та зрозуміємо для чого нам потрібно вивчати цю тему.

- Як ви вважаєте, звідки ж займенник дістав таку назву? Чому він так називається? (Замінює іменник).

- Що ще ми дізналися з епіграфу? (Займенник може замінювати не тільки іменник, а ще й прикметник та числівник).

- А яка ж різниця між займенником та іменником? Як їх відрізнити один від одного? Послухайте казку.

У великому місті Українська Мова на одній вулиці жила собі сім’я Іменників. По сусідству з ним жила сім’я Займенників. Іменники пишались тим, що саме вони дають імена та назви всім предметам.

- Ми дуже важливі! – хвалилися вони.

А Займенники були маленькі та скромні. Коли говорили Іменники, вони мовчали. Та одного разу сталась пригода. Застудились Іменники, у них пропав голос. Що ж робити? Що станеться з мовою? І тут на допомогу своїм сусідам прийшли скромні Займенники. Вони хоч і не могли називати предмети, але могли вказати на них. І сталося диво. Замість хворого іменника «дівчинка» у реченні став Займенником «вона», замість хлопчика «він». А як легко вказували Займенники на себе і на своїх друзів.

- Я, Ти, Ми, Ви! – весело вигукували вони.

Іменники зізнались, що цю роботу вони б ніколи не змогли так добре виконати. З того часу Іменники дружать із Займенниками, допомагають їм будувати речення. А країна Українська Мова стала ще кращою та багатшою. Кількість займенників в Українській Мові невелика, але вживаються вони дуже часто.

- Про що ви дізналися з казки?

- Так навіщо ж нам потрібен займенник? (Щоб уникати повторення однакових слів. Правильно вжиті займенники, крім того, допомагають пов’язати речення між собою в тексті, роблять мову чистою та милозвучною).

- А яка ж різниця між іменником та займенником? (Іменник називає предмет чи особу, а займенник лише вказує на них).

- Тож, давайте сформулюємо визначення займенника. (Займенник – це самостійна частина мови, яка вказує на особу, предмет, ознаку та кількість, але не називає їх, відповідає на питання хто? що? який? чий? котрий? скільки?)

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.

- Прочитаємо правило у підручнику та розглянемо таблицю.

Знайомство з країною Займенників.

- Кожен займенник має своє значення. В українській мові за значенням займенники поділяються на дев’ять розрядів, з якими ми сьогодні познайомимось оглядово, розглянемо їх назви та питання. І щоб нам легше було їх запам’ятати, ми завітаємо до країни Займенників.

- Дайте відповіді із займенниками на запитання: «Хто хоче на море?», «Хто навчається в цьому класі?», «Хто сьогодні запізнився?» (Я, ми, він). Речення запишіть у зошит, займенники підкресліть. Які це займенники?

У першій хатинці живуть займенники, які вказують на особу, тому вони так і називаються – особові. До них належать: я, ти, ми, ви, він, вона, воно, вони.

1. Запишіть та продовжить речення про вашу майбутню професію: «У майбутньому я бачу (себе)…». Який займенник ви використали?

Цей займенник незмінюваний, не має форми Н.в., роду та числа, а лише вказує на особу, яка виконує дію. Він називається – зворотнім та проживає лише один у другій хатинці.

2. Поставте таке питання, щоб на нього можна було відповісти: «Я – учень» (Хто ти?), «Я сьогодні спав, читав книгу, малював» (Що ти сьогодні робив?), «Теплий вітер торкався мого обличчя» (Який вітер торкався твого обличчя?).

Такі займенники завжди щось питають та вживаються у питальних реченнях, тому їх так і назвали – питальні. До них належать: хто? що? який? чий? котрий? скільки? Питальні займенники мешкають у третій хатинці.

3. Дайте повну стверджувальну відповідь із займенником на запитання: «Ти знаєш, хто та дівчинка біля вікна?» (Так, я знаю хто вона), «Ти знаєш, що він сьогодні читав?» (Так, я знаю, що він сьогодні читав), «Ти знаєш, який сьогодні день?» (Так. Я знаю, який сьогодні день).

Так як ці займенники відносяться до іменних частин мови, до яких ставиться запитання, вони називаються відносними. Відносні — ті самі, що й питальні, але вживаються в розповідних та окличних реченнях. До них належать: хто, що, який, чий, котрий, скільки. Відносні займенники живуть у четвертому будиночку.

4. Дайте відповідь одним займенником на запитання, якщо особа невідома: «Хто сьогодні черговий?», (Хтось), «Що завадило тобі виконати домашнє завдання?» (Щось).

Такі займенники вказують на невідому, невизначену особу, предмет, ознаку або кількість, і тому називаються неозначеними. До них належать: хтось, хто-небудь, будь-хто, дехто, абихто, щось, скільки-небудь і т.д. Неозначені займенники ховаються за п’ятим віконечком.

5. Дайте відповідь: «Хто зараз хоче гіркого перцю?» (Ніхто), «Що може тебе зупинити перед досягненням мрії?» (Ніщо).

Такі займенники завжди щось заперечують, відгадайте, як їх звуть? (Заперечні). До них належать: ніхто, ніщо, ніякий, нічий, ніскільки і т.д. Заперечні займенники живуть у шостій хатинці.

6. Скажіть, чий клас найкращий? Чий цей пенал? (Мій, наш, їхній).

Такі займенники завжди вказують на приналежність предмета певній особі, тому називаються присвійними. До них належать: мій, твій, наш, ваш, їхні, свій, його, її. Присвійні займенники знаходяться у сьомій хатинці.

7. Дайте відповідь на запитання із займенником, що вказує на близькість чи далекість предмета від мовця: «Який тобі потрібен підручник?» (Цей, той), або на кількість предметів: «Скільки школярів було на тому святі?» (На тому святі було стільки школярів, скільки вміщав майданчик).

Такі займенники вказують на предмет, ознаку або кількість предметів, а тому називаються вказівними. До них належать: той, цей, такий, стільки. Вказівні займенники оселилися у восьмому будиночку.

8. Дайте відповідь на запитання із займенником, якщо всі присутні мають однакову думку: «Хто з вашого класу хотів би вирушити у мандрівку?» (Весь клас, всі).

Такі займенники вказують на узагальнену ознаку і використовуються як означення, тому їхня назва – означальні. До них належать: весь, всякий, кожний, сам, самий, інший. Означальні займенники сховалися за дев’ятим віконечком.

Це остання хатинка в нашій казковій країні. Подивіться та запам’ятайте всіх її мешканців. Докладніше з кожним розрядом та його особливостями ми будемо знайомитися на наступних уроках.

Д/з. Вивчити правило в підручнику, виконати завдання №1

№1. Спишіть. Укажіть у реченнях займенники. Визначте і запишіть у дужках біля займенника їх розряд.

Ти усміхаєшся, мулате, прибульцям хтозна-відкіля. (М.Рильський) Є щось святе в словах «мій рідний край». (Л.Забашта) У неділю на вигоні дівчата гуляли, жартували з парубками, деякі співали… (Т.Шевченко) Це все було в якійсь країні, але не знаю я, в якій. (М.Рильський) Казна за що усі люди дорікають мені всюди. (В.Симоненко) Це весна, що на землі бувала хтозна-скільки років і століть. (М.Рильський)

05.05. 2020.

Тема: Контрольний диктант.

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями орфографічних та пунктуаційних навичок.

Написати на подвійному аркуші із зошита диктант за посиланням: wym-1588596299011

Оформлення роботи:

1) на першій сторінці зробити підпис

Контрольна робота

з української мови

за ІІ семестр 2019-2020 н.р.

учня 6 класу

Думанецької ЗОШ І-ІІІ ст.

( Прізвище, ім'я та по батькові учня)

2) на другій сторінці написати заголовок та текст диктанту.

07.05.2020

Тема. Особові та зворотний займенники. Буква н в особових займенниках.

Мета:розглянути особові займенники, з’ясувати особливості відмінювання і написання їх та зворотного займенника; удосконалювати вміння учнів відмінювати займенники; розвивати пам’ять, уміння виділяти головне; виховувати любов до рідного краю, здатність бачити прекрасне навколо себе.

1. Слово вчителя.

Особові займенники вказують на особу або осіб. Займенники першої особи (я, ми) вказують на мовця; другої особи (ти, ви) — на співрозмовника; третьої (він, вона, воно) вказують на особу, яка в розмові участі не бере. Усі особові займенники змінюються за відмінками і числами, а займенники третьої особи — ще й за родами (в однині).

Завдання №1. Письмово провідмінятизайменники ми, ти, він, користуючись за потребою таблицею «Відмінювання особових займенників».

Прочитайте таблицю «Відмінювання особових займенників».

У непрямих відмінках до займенників третьої особи після прийменника додається н-, а в орудному відмінку н- наявне й у займенниках без прийменників: дружити з ним, доїхати до нього, хвалитися ним.

Слово вчителя.

В українській мові прийменники з, над, перед, під перед займенником мною вживаються з і: наді мною, зі мною, піді мною.

Зворотний займенник себе вказує на виконавця зворотної дії. Цей займенник не має форми називного відмінка, роду та числа. У реченні виступає додатком.

Усно провідмінятизайменник себе. З’ясувати особливості його відмінювання. У яких відмінках при займенникові вживаються прийменники?

Відмінювання зворотного займенника себе

Називний —
Родовий себе
Давальний собі
Знахідний себе
Орудний собою
Місцевий (на) собі

I. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

І. З а в д а н н я: виписати особові займенники, визначити особу, число, відмінок кожного з них.

1) Перш ти мене підвези, а потім я на тобі поїду. 2) На тобі, небоже, що мені негоже. 3) Ти йому про діло, а він тобі про козу білу. 4) Баба вловила, у міх вложила, а воно — пурх!

(Нар. творч.)

ІІ. Творча робота.

Завдання: скласти речення з займенником себе у родовому, орудному відмінках.

12.05.2020

Тема. Питальні й відносні займенники, їхнє відмінювання.

Мета: ознайомитись з відносними і питальними займенниками, їхнім значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні.

Питальні займенники служать для оформлення запитання про особу ( хто?), предмет ( що?), ознаку чи приналежність предмета ( який? Чий?), кількість предметів (скільки?). Уживаються тільки в питальних реченнях.

Відносні займенники ( хто, що, який, чий, скільки ) виступають засобами зв’язку частин складного речення й завжди виконують роль члена речення.

Займенники хто, що, скільки змінюються тільки за відмінками, а займенники який, чий - за числами, відмінками й родами.

ВІДМІНЮВАННЯ ПИТАЛЬНИХ І ВІДНОСНИХ ЗАЙМЕННИКІВ

Однина Множина
Чоловічий рід Жіночий рід Середній рід
Н. хто що чий чия чиє чиї
Р. кого чого чийого чиєї чийого чиїх
Д. кому чому чийому, чиїй чийому, чиїм
чиєму чиєму
Зн. кого що чий, чийого чию чиє чиї, чиїх
Ор. ким чим чиїм чиєю чиїм чиїми
М. (на) кому, (на) чому, (на) чийому, (на) чиїй (на) чийому, (на) чиїх
кім чім чиєму, чиєму,
чиїм чиїм

1. Провідміняти займенник усно займенники які, скільки

2. Виписати з тексту займенники, визначити розряд, відмінок.

Своє здоров’я кожен має,

Не кожен вміє берегти –

Той колеться, той випиває,

Той за цигаркою тремтить.

Коли ж хвороби розтривожать

І запізніле каяття,

Тоді, на жаль, не кожен може

Зцілить отруєне життя.

Домашнє завдання.

Вивчити табличку "Відмінювання питальних і відносних займенників"

Виписати займенники, визначити розряд.

Щоб було приємно і тобі, і всім навколо, завжди будь охайним і чемним, одягайся відповідно до того, чим будеш займатися, що зібрався робити або куди йти. Бережи свій одяг і взуття, постійно слідкуй за своїм зовнішнім виглядом. Одяг, взуття, а особливо білизна, - це предмети особистої гігієни. Вони індивідуальні для кожного і мінятися ними, позичати їх не можна.

14.05.2020

Урок 95. Заперечні й неозначені займенники, їх відмінювання

Мета: ознайомитись із заперечними й неозначеними займенниками, їх значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні .

1. Робота з теоретичним матеріалом

Заперечні займенники служать для вираження повного заперечення предмета (ніхто, ніщо), ознаки (ніякий, нічий) або кількості (ніскільки). Вони утворюються від відносних чи питальних займенників за допомогою частки ні префіксальним способом (игхто-хто).


Неозначені займенники утворюються від відносних чи питальних займенників префіксальним способом за допомогою часток аби-, де-, будь-, казна-, хтозна- або суфіксальним способом за допомогою часток -небудь, -сь. Ці займенники вказують на неозначену особу (абихто, будь-хто), предмет (дещо, що-небудь), ознаку (чий-небудь, якийсь), кількість (скільки-небудь).
Відмінюються заперечні й неозначені займенники як відносні й питальні, від яких вони утворені.


2. Вибірково-розподільний диктант
До яких груп за значенням належать подані займенники? Виписати у першу колонку заперечні займенники, у другу — неозначені.
Дещо, абичий, ніщо, хто-небудь, нічий, ніскільки, хтозна-скільки, ніякий, ніхто, будь-який, нікого, чийсь, нікотрий, якийсь, хтозна-що.

3. Провідміняти займенники хтось, що-небудь, абиякий.

Домашнє завдання
1. Виписати 5—6 народних висловів (прислів’їв, приказок, загадок), у яких уживаються заперечні й неозначені займенники.

2. Провідміняти займенники хто-небудь, абичий, ніщо. Виділити закінчення.

19.05-21.05.2020

Тема: Присвійні, вказівні й означальні займенники

Мета: вивчити присвійні, вказівні й означальні займенники та їх відмінювання

І. Присвійні займенники вказують на належність якогось предмета певній особі. Вони, як і прикметники, змінюються за відмінками, числами і родами (в однині).

Розгляньте таблицю. Розкажіть за нею, як відмінюються присвійні займенники.

Н. мій моє моя мої
Р. мого моєї моїх
Д моєму моїй моїм
Зн. як у Н.в. або Р.в. моє мою як у Н.в. або Р.в.
Ор. моїм моєю моїми
М. (на)моєму, моїм (на)моїй (на)моїх

Дайтевідповідіназапитання.

- На який склад падає наголос у присвійних займенниках у називному відмінку? Чи переходить він на інші склади в непрямих відмінках?

- В яких складах спостерігається чергування [о] з [і] ?

1. Письмово провідміняйте словосполучення наш новий будинок, їхній синій папуга. Порівняйте особливості відмінювання цих займенників з прикметниками. Зробіть висновок.

Займенники наш, ваш відмінюються за зразком прикметників твердої групи, а займенник їхній — за зразком прикметників м’якої групи.

При іменнику особові займенники його, ті, їх (у формі родового відмінка) набувають присвійного значення: Люблю дивитись на Дніпро я з його (чиї х?) високих круч (В. Сосюра).

ІІ. Вказівнізайменники вживаються для виділення якої його предмета з ряду інших. Вказівні займенники цей. той, такий змінюються за відмінками, числами і родами (в однині), а займенник стільки — тільки за відмінками.

Розгляньте таблиці. Розкажіть за ними, як відмінюються вказівні займенники.

Н. той, те та ті
р. того тієї, тої тих
д. тому тій тим
Зн. як у Н.в. або Р.в. ту як у Н.в. або Р.в.
Ор. тим тією тими
м. (на)тому, тім (на)тій (на)тих
Н. цей, це ця ці
Р. цього цієї цих
д. цьому цій цим
Зн. як у Н.в. або Р.в. цю як у Н.в. або Р.в.
Ор. цим цією цими
м. (на)цьому, цім (на)цій (на)цих

2.Письмово провідміняйте словосполучення стільки учнів, два береги. Зробіть висновок, як відмінюється займенник стільки.

ІІІ. Означальні займенники сам, самий, усякий. кожний, інший відмінюються так, як прикметники твердої групи, а займенник весь в однині як займенник цей. а в множині — як прикметник м’якої групи.

Д/з.

1. Вивчити в підручнику правила про присвійні, вказівні й означальні займенники

2. Спишіть текст, вставляючи, де треба, пропущені букви. Поставте подані в дужках займенники в потрібному відмінку.

Рідна мова — то бе..цінне духовне б..гатство, в (який) народ живе, передає з покоління в покоління (свій) мудрість і славу, культуру і традиції. Рідне слово — то нев..черпне ж..вотворне і невм..руще джер..ло. З нього (кожний) д..тина ч..рпає уявлення про навколишній світ, про (свій) родину, про (свій) село і місто, про (весь) (свій) край. Віками україн..с..кий народ творив це багатство, відкладаючи в скарбницю рідної мови найдорогоцін.іші п..рлини думки, почуття, фантазії (За В. Сухомлинським).

Вкладення
Кiлькiсть переглядiв: 6113

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.