.

19.03.2020

Тема. Всеволод Нестайко - визнаний у світі український дитячий письменник.«ТореадоризВасюківки». Пригодницький захопливий сюжет твору

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом Всеволода Нестайка;

розпочати роботу щодо аналізу його пригодницького твору«ТореадоризВасюківки», розвивати навички виразного читання, переказу твору; виховувати повагу до друзів, уміння співпереживати, творити добро

Всеволод Нестайко в дитинстві хотів скоріше вирости, у нього були на це причини, але коли став дорослим, то дуже хотів повернутися у світ дитинства, але вороття немає. Та Всеволод Зіновійович знайшов шлях, щоб здійснити свою мрію – став дитячим письменником. Прочитивши його твори Хольхе Анференс написав : «Твори Всеволода Нестайка - сонячні, життєствердні, після яких хочеться жити на повну силу, насолоджуватися романтикою буднів і завжди почуватися дитиною».

Усі герої Всеволода Нестайка – веселі, розумні, жваві, дотепні маленькі сміливці, які в різних життєвих ситуаціях – іноді зовсім химерних, а часом і відверто драматичних – виявляють неабияку кмітливість, почуття гумору й людяність. Поряд з персонажами постійно присутній і сам автор.


Герої трилогії Ява й Павлуша на перший погляд звичайнісінькі бешкетники, адже на їхньому рахунку стільки «гріхів». Проте не поспішайте з висновками.Та давайте разом подивимося на вчинки Яви і Павлуші.

26.03.2020

Тема уроку. В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки.

Мета: аналізуючи твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», охарактеризувати головних героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, проаналізувати поведінку героїв та розкривати риси їхньої вдачі, визначити мотиви вчинків.

І. Схема плану характеристики персонажа.

План

1. Зовнішність героя (вік, риси обличчя, одяг, рухи тощо).

2. Внутрішній світ героя:

а)ставлення до старших і до ровесників;

б)уподобання героя;

в)вчинки за різних обставин.

3. Ставлення інших героїв твору до персонажа.

4. Ставлення автора і читача до героя твору.

ІІ. Колективне складання плану характеристики.

Зразок плану характеристика персонажів

1. Іван Рева та Павло Завгородній - друзі-п'ятикласники.

2. Пригода — невід'ємна частина життя хлопців.

3. Риси характеру:

а)доброта і чуйність;

б)справедливість:

в)винахідливість:

г)гумористи, бешкетники, здатні на вигадку;

д)зневажливе ставлення до навчання.

4. Розкриття поведінки героїв через їх вчинки та стосунки з оточуючими.

IV.Самостійне складання учнями характеристики образів Яви і Павлуші за планам.

Зразок характеристика Яви і Павлуші

Головні персонажі повісті Ява Рень і Павлуша Завгородній звичайні школярі-підлітки, що мешкають у селищі Васюківка, бешкетники, фантазери та "зривщики дисципліни”.

Звідки таке незвичне ім'я — Ява? То він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора року. Чи то воно, пискля мале, хотіло сказати: “Я — Ваня”, а вийшло “Ява”..., але причепилося оте “Ява” до нього, як реп'ях до собачого хвоста.

У Івана руде скуйовджене волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Ява Рень — енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр. Але хлопець здатний не тільки на бешкет: коли сталася прикра подія зі щеням у колодязі, то він безстрашно спустився на дно криниці, аби врятувати цуцика.

Павлуша Завгородній — найкращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці.

Васюківські “тореадори” завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу ж вигадують і здійснюють нову “авантюру”.

Д/з. Прочитати в підручнику повість «Тореадори з Васюківки»

26.03.2020

Тема уроку. В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки.

Мета: аналізуючи твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», охарактеризувати головних героїв, їхні вчинки, моральний вибір у різних життєвих ситуаціях, проаналізувати поведінку героїв та розкривати риси їхньої вдачі, визначити мотиви вчинків.

І. Схема плану характеристики персонажа.

План

1. Зовнішність героя (вік, риси обличчя, одяг, рухи тощо).

2. Внутрішній світ героя:

а)ставлення до старших і до ровесників;

б)уподобання героя;

в)вчинки за різних обставин.

3. Ставлення інших героїв твору до персонажа.

4. Ставлення автора і читача до героя твору.

ІІ. Колективне складання плану характеристики.

Зразок плану характеристика персонажів

1. Іван Рева та Павло Завгородній - друзі-п'ятикласники.

2. Пригода — невід'ємна частина життя хлопців.

3. Риси характеру:

а)доброта і чуйність;

б)справедливість:

в)винахідливість:

г)гумористи, бешкетники, здатні на вигадку;

д)зневажливе ставлення до навчання.

4. Розкриття поведінки героїв через їх вчинки та стосунки з оточуючими.

IV.Самостійне складання учнями характеристики образів Яви і Павлуші за планам.

Зразок характеристика Яви і Павлуші

Головні персонажі повісті Ява Рень і Павлуша Завгородній звичайні школярі-підлітки, що мешкають у селищі Васюківка, бешкетники, фантазери та "зривщики дисципліни”.

Звідки таке незвичне ім'я — Ява? То він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора року. Чи то воно, пискля мале, хотіло сказати: “Я — Ваня”, а вийшло “Ява”..., але причепилося оте “Ява” до нього, як реп'ях до собачого хвоста.

У Івана руде скуйовджене волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Ява Рень — енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр. Але хлопець здатний не тільки на бешкет: коли сталася прикра подія зі щеням у колодязі, то він безстрашно спустився на дно криниці, аби врятувати цуцика.

Павлуша Завгородній — найкращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці.

Васюківські “тореадори” завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу ж вигадують і здійснюють нову “авантюру”.

Д/з. Прочитати в підручнику повість «Тореадори з Васюківки»

Пригадайте , який твір називається пригодницьким, які його ознаки .

Словникова робота . Теорія літератури.

Повість— епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням (перша українська повість — «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка). Розрізняють повісті історичні, науково-фантастичні, соціально-побутові, пригодницькі, біографічні.

Раніше повістями називали й короткі розповідні твори.

Романтика— незвичайність, казковість чого-небудь, що викликає до себе емоційне, піднесене ставлення з боку людини. Героїка, піднесеність.

Пригодницький твір —це твір, в якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки (допомога в скрутну хвилину та ін.), що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки і часто пов’язані з ризиком.(Запис визначень до зошита (довідника)

- Назвіть твори пригодницького жанру із зарубіжної літератури.

(Д.Дефо «Робінзон Крузо», Ж.Верн «Діти капітана Ґранта»,«П’ятнадцятирічний капітан», Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра», Астрід Ліндгрен «Малюк і Карлсон», Джоан Роумінг «Гаррі Поттер», Льюіс Керролл «Аліса в країні чудес» та інші)

Потребує пояснення й сама назва твору.

-Хто ж такі тореадори?

Тлумачний словник української мови пояснює це слово так: тореадор (від іспанського тореадор) учасник бою биків в Іспанії, у країнах Латинської Америки.

-Як ще називають бій з биками(корида)?

Робота над творомВсеволода Нестайка«ТореадоризВасюківки» (виразне читання уривків І розділу, відповіді на питання)

- Хто є героями твору?

- Чому Павлуша так незвично називає свого друга – Явою?

- Яка мрія була в хлопців?

- Чому друзям не вдалося побудувати метро? Зачитайте уривки.

- Згадайте, які пригоди трапляються з Явою та Павлушею. Перекажіть, підтвердіть розповідь цитатами.

Ви вже знайомі зі змістом твору. Давайте визначимо тему та ідею твору.

Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли в цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні.

Ідея: уславлення дружніх стосунків, які перевірені конкретними справами; засудження тих, хто розуміє дружбу тільки на словах.

Вікторина «Уважний читач»

1. Що будували Ява та Павлуша під свинарником ?

2. Які назви станцій підібрали друзі?

3. Скільки коштував би проїзд у метро?

4. На якому інструменті грає батько Яви?

5. Як звали Явину корову?

6. Хто говорив: «Опозогив! Маму-депутата на все село опозогив»?

7. Як звали діда, який назвав Яву й Павлушу гангстерами, орлами?

8. Де заховався дачник від бугая Петьки?

9. Чому Павлуша не захотів для кориди взяти корову Маньку?

10. Що було зображено на килимку, який Павлуша приготував для кориди?

11. Що співали хлопці, ідучи на бій з коровою?

12. Що сталося після того, як Ява вдарив Контрибуцію ногою по губі?

13. Де опинилися тореадори, тікаючи від корови?

Домашнє завдання

Прочитати 9 розділ повісті «Тореадори з Васюківки», висловлювати свою думку про прочитане, характеризувати героїв.

09.04.2020

Тема. Я. СТЕЛЬМАХ «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, АБО ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». ТАЄМНИЧІ, ВЕСЕЛІ Й НЕЗВИЧАЙНІ ПОДІЇ В ПОВІСТІ.

Мета:ознайомитись із життям і творчістю Я. Стельмаха; розпочати роботу над опрацюванням змісту програмового твору письменника, звертаючи увагу на таємничі, веселі й незвичайні події в повісті.

Бесіда за питаннями:

  • Який твір називається пригодницьким? Наведіть приклад.
  • Що об’єднує такі поняття, як «мрія» і «фантазія»? Чи завжди збуваються ваші мрії? Від кого або від чого це залежить?
  • Дайте визначення повісті як літературному жанру. Чим цей жанр відрізняється від оповідання? (Повість — епічний прозовий твір, який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням.

1. Життєвий і творчий шлях Я. Стельмаха (1949—2001) (матеріал для вчителя)

Ярослав Стельмах народився 30 листопада 1949 року в Києві в родині відомого українського письменника Михайла Стельмаха.

З ранніх років Ярослав почав вивчати англійську мову і, варто сказати, не без успіху. Після закінчення середньої школи вчився в Київському інституті іноземних мов, потім в аспірантурі, працював викладачем у Київському педінституті та університеті, займався перекладацькою діяльністю. «Я почав перекладати, — згадує Ярослав Михайлович, — іще навчаючись у Київському інституті іноземних мов. Спершу мене зацікавила книга, яку мені привезли з Канади. Автор її — перший в історії свого народу ескімоський письменник Маркузі. Книжка адресована дітям і цікаво, дохідливо розповідає про суворе, сповнене небезпек і тяжкої праці життя ескімоських племен. Звалася вона «Гарпун мисливця», і працював я над її перекладом з великим задоволенням». На час закінчення інституту Ярослав мав уже кілька друкованих перекладів з англійської мови.

Незважаючи на відчутні успіхи в галузі художнього перекладу, несподівано навіть для самого себе Я. Стельмах почав писати твори для дітей. У 1975 році вийшла його перша книжка-збірка оповідань «Манок». Потім були повісті «Химера лісового озера», «Якось у чужому лісі», «Найкращий намет» та інші.

Ярослав Стельмах відомий у літературі і як драматург. Уже перші його п’єси мали неабиякий успіх: у п’ятнадцяти театрах одночасно йшла п’єса «Привіт, синичко!», чималу аудиторію глядачів збирала «Шкільна драма», «Вікентій Прерозумний» та інші.

Щоб хоч частково ліквідувати дефіцит п’єс для наймолодшого читача, Я. Стельмах створює «Митькозавр з Юрківки», яка свідчить про знання автором дитячої психології, його вміння розкрити внутрішній світ дитини.

Широкої популярності набули також п’єси Я. Стельмаха «Гра на клавесині», «Провінціалки» та інші.

Твори Я. Стельмаха відзначаються захоплюючим сюжетом, тонким гумором, яскраво змальованими постатями маленьких героїв.

2. Робота над твором Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

I розділ «Зоологія і комахи. «Відпустіть нас до бабусі»; II розділ «Знайомство з майбутнім майстром спорту, а також з бабусею, ентузіастом музичної освіти і дідом Трохимом»

2.1. Виразне читанняабо переказування найцікавіших епізодів з І та ІІ розділів.

2.2. Тема:зображення приїзду Сергія і його близького приятеля Митька до бабусі, з метою зібрання колекції комах.

2.3. Ідея:уславлення щирої любові, поваги онуків до бабусі і засудження зневажливого ставлення до старих людей. (Василь Трош).

2.4. Основна думка:«А хіба існує кращий відпочинок, ніж там, у селі, злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення п’ятого класу»?

2.5. Композиція І, ІІ розділів твору.

Експозиція:отримання літнього завдання хлопцями від учительки Ірини Семенівни — зібрати колекцію комах.

Зав’язка:від’їзд Сергія і Митька до бабусі в село. Кульмінація: роздуми діда Трохима про мету приїзду молоді до своїх бабусь.

Розв’язка:смачно наївшись, хлопці вирішили піти погуляти на річку.

2.6. Сюжет.

2.6.1. І розділ.

Після успішного складання іспиту за 5-й клас. Учитель ботаніки на літо запропонувала школярам зібрати колекцію комах. Це стосувалося і героїв твору — Сергія і Митька. Для цього їм необхідно було поїхати в село юрківку до бабусі Митька. Однак батьки не хотіли відпускати Сергія зі своїм приятелем Митьком, зважаючи на те, що хлопці будуть завдавати старій зайвого клопоту. Після тривалих умовлянь вони погодилися. Хлопці їдуть потягом, і нарешті провідник повідомив про те, що незабаром їхня станція.

2.6.2. ІІ розділ.

Вийшовши з автобуса, хлопці зразу відчули сільське свіже повітря, яке надто відрізнялося від міського. Подорожуючи до бабусиного села, Сергій і Митько зустрілися з Василем Трошем, майбутнім майстром велосипедного спорту міжнародного класу. Він на них справив неприємне враження. Крокуючи далі, хлопці почули якесь виття, виявилося, що це дядько Гнат грав на тромбоні.

Бабуся і мешканці села дуже привітливо зустріли хлопців. До Василя Троша із незадоволенням поставився і дід Трохим. Василь, приїхавши до бабусі, навіть не поцілував, не обняв її, а поїхав кататися на велосипеді. Смачно наївшись бабусиних страв, Сергій і Митько вирішують піти гуляти на річку.

2.7. Обговорення змісту розділів.

2.7.1. І розділ. (Відповіді на запитання написати в зошит)

  • З якою промовою звернулася Ірина Семенівна до школярів, які закінчили п’ятий клас?
  • Як учні характеризують учительку ботаніки?
  • Для чого Ірина Семенівна дала школярам завдання на літо?
  • Чому хлопці вирішили поїхати до бабусі Сергія?
  • З чим було пов’язано те, що батьки не хотіли відпускати сина з Митьком до бабусі в село?
  • Як зрозуміти звернення до батьків приятеля Митька, який хотів поїхати у село і «злитися з природою після важкої праці та успішного закінчення п’ятого класу»?
  • Чим зміг переконати Сергій батьків Митька, щоб вони відпустили їх до села?
  • Прочитайте, яких вимог дотримувалися хлопці за наказом батьків Сергія, подорожуючи до бабусі? (… не висовувались із вікна, бо може продути, не стояли в тамбурі — можна випасти, не виходили на зупинках — можна відстати; не виймали гроші з кишень — можуть украсти; не їли ковбаси чи, не дай Боже, консервів — можна отруїтись. Якщо оголосити весь список заборон до кінця, то виникне запитання, що зрештою таки можна робити…»)
  • Як хлопці намагались зберегти власні гроші в потязі?

2.7.2. ІІ розділ. (Відповіді на запитання написати в зошит)

Чим був задоволений Митько, приїхавши з міста до села?

З ким зустрілися хлопці, мандруючи до бабусиної хати? Яке враження на них справив майбутній майстер велосипедного спорту міжнародного класу? Чому?

Як бабуся зустріла свого внука? Про що це свідчить?

Яку загальну оцінку приїзду онуків до своїх бабусь склав Трохим Гнатович?

2.8. Жанр:пригодницька повість.

Д/з. Прочитати повість «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера» за підручником

16.04.2020

Тема. Я.Стельмах «Митькозавр із Юрківки, або химера Лісового озера». Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків – головних героїв, їх характеристика.

Мета. Розкрити значимість образів Сергія і Митька у творі, їх роль у розкритті ідейного змісту повісті.

План характеристики літературного персонажа

І. Місце персонажа у творі.

ІІ. Характеристика персонажа.

1. Портрет як засіб характеристики героя.

2. Риси вдачі.

3. Спрямованість думок та інтересів, мета життя або певного етапу життя.

4. Шляхи досягнення мети.

5. Мова як засіб характеристики героя.

ІІІ. Над чим змусив задуматися, чим схвилював герой.

.

Складання плану характеристики образів

Учитель: Перш, ніж ми перейдемо до характеристики наших героїв, давайте спробуємо їх описати риси їх характеру за допомогою таблиці. Вам потрібно поєднати лінії та імена героїв з рисами їхнього характеру.

допитливі МИТЬКО ВАСИЛЬ СЕРГІЙКО обманщики
необережні задерикуваті
підозрілі ліниві
веселі дотепні
боягузливі Кмітливі

Зразок характеристики:

І. Митько – головний герой пригодницької повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр з Юрківки».

ІІ. Змальовуючи його, автор не дає докладного опису його портрета,тому що головне у творі – події у швидкому розвитку та внутрішні якості героя, такі як: дотепність, вигадливість, кмітливість, цілеспрямованість, наполегливість, чесність, оптимізм). Думки після закінчення 5 класу були спрямовані на гарний заслужений літній відпочинок, який він хотів організувати без пильного батьківського нагляду. А для цього треба було поїхати на село до бабусі. Звичайно ж, батьки не хотіли відпускати його, але він був дуже переконливим у своїх доказах (розділ І) і чесно дотримувався всіх отриманих приписів. Мова героя на початку твору не звертає на себе увагу, але у кінці – суттєво змінюється: у ній починають з’являтися спеціальні слова-терміни, назви різних видів доісторичних тварин (стегозаври, індикоптерії тощо).

ІІІ. Герой змусив задуматися над тим, що навчання може бути цікавим і приносити задоволення.

Д/з. Написати в зошит характеристику Сергія. Дати відповіді на запитання письмово в зошит.

1. Що свідчить про те, що Сергій з Митьком мають велике бажання пізнати світ, історичне минуле?

2. Яким чином хлопці захопилися книгами, зоологічною наукою?

3. У чому виявляється любов до природи, довкілля?

4. Чому Сергій з Митьком мріяли про власну славу?

5. Як поводять себе друзі, перебуваючи у складних ситуаціях?

6. Що дає підставі стверджувати про доброту, чуйність хлопців у стосунках з Василем Трошем?

23.04.2020

Тема уроку: Леся Воронина. Пригодницько - фантастична повість «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9».

Мета уроку: ознайомитись з життям і творчістю письменниці, усвідомити ідейно-художній зміст повісті. Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору.

1. Відома українська письменниця Леся Воронина (справжнє ім’я ) народилася у Києві в письменницькій родині.(Назвали Лесею на честь Лесі Українки, та в паспортному столі не захотіли за­писувати, сказали: «Таково імені нєту», а Леся, мовляв, – похідне від Лари­си або Олександри, тож мама записала мене Оленою. Та я все життя – Леся). Дід - Прохор Воронин - був письменником, тато - художником-оформлювачем та реставратором. Мама перекладала книжки з кількох європейських мов. Маленька Леся почувалася білою вороною, бо розмовляла у російськомовному Києві українською. Рано почала читати. І сама дуже швидко почала вигадувати різні історії. (Мені здавалося, що це є в кожної людини. З подивом дізналася, що такі здібності мають не всі, а діти ж люблять різні цікаві історії! Я й ста­ла таким собі неформальним лідером у садку, а потім у школі. Мої одноклас­ники страшенно любили слухати ті ку­медні побрехеньки. А ще я вміла досить точно копіювати й пародіювати інших, вигадувала різні сценки. Та хоча зрос­тала в літературному середовищі, пись­менники здавалися мені якимись осо­бливими, унікальними – куди вже мені до тих небожителів?! Але все одно пи­сати почала рано (для себе, десь у пер­шому класі).

Навчаючись у школі, зацікавилася українським фольклором, співала у хорі «Гомін», а також захопилася східними двобоями та йогою. 1972 р. вступила на заочне відділення філологічного факультету Київського держуніверситету ім. Т. Г. Шевченка, який закінчила 1979 р.

З 1991 року працювала у дитячому журналі «Соняшник» (з 1992 до 2006 — головний редактор часопису). Нині – автор та ведуча програм на радіо Культура. Член Спілки письменників України, член Асоціації Українських письменників. Пише для дітей, бо вважає, «що найкращі люди – це діти й підлітки, вони щирі й безкомпромісні. Вони вірять, що світ можна змінити на краще, вміють дружити й жертвувати собою заради іншого, сприймають життя оголеними нервами. Це вже потім на людині наростає захисний панцир і вона вчиться йти на компроміси, пристосовуватися й відмовлятися від найцінніших речей заради грошей, слави, посади…»

1. Робота над змістом повісті. Бесіда за запитаннями.

Хто з нас не уявляв хоч раз себе суперагентом, який спасає Всесвіт від прибульців? Хто з нас не мріяв про подорожі в часі і про розкриття неймовірних таємниць? Хто з нас не хотів би бути членом якогось таємного товариства? Товариства ТТБ! Мріяв про це і Клим Джура, звичайний українськй хлопчик, який одного чудового ранку опиняється в штабі Таємного Товариства Боягузів. Згодом хлопчик з’ясовує, що Землю от –от мають захопити підступні космічні прибульці, які заразили більшість людей вірусом СТАРХУ . І головне, що порятунок людства залежить тільки від нього! Виявляється, що головне – це вміти здолати свій СТРАХ.

Розділ І - V

- Хто такий Кактус? ( Какатус – це Сашко Смик, сусід головного героя Клима).

- Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом? (Битися хлопці почали ще лежачи у візочках).

- Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус? (Він став схожий на гібрид жирафа з орангутантом. Тобто виріс одразу на дві голови й накачав м’язи, як у Шварценеґґера).

- Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із Сашком? (Хлопчик несподівано полетів у люк).

- Куди саме потрапив Клим? ( Климко потрапляє до ТТБ).

- За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на великому екрані? (Він побачив вулицю, по якій щодуху мчала якась зіщулена перелякана істота. Це був Климко, який тікав від Кактуса).

- Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на це хлопчик? (Взяти участь у таємному експеременті. Схрестивши безіменний і середній пальці, пообіцяв стати агентом ТТБ).

- З ким познайомився Климко після того, як якась сила спрямувала його до старого будиночку? (З двома хлопцями, яких Клим прозвав Зайцем і Жуком).

- Яке завдання - випробування чекало Клима ввечері? (Рівно о 21.00 стояти біля банку й грати жалісну пісеньку про байбачка).

- Повернувшись додому, про що довго думав Клим? ( Чи можна порушити клятку, яку дав ТТБ?)

ІV.Систематизація й узагальнення знань.

Завдання: скласти план до І-V розділів.

V. Підсумок уроку.

1.Гра „Займи позицію”.

- Чи можна вважати Климка боягузом? Чому?

- Як би ви вчинили, опинившись у такій же ситуації, як Климко?

VІ Оголошення результатів навчальної діяльності.

VІІ Домашнє завдання. Скласти план до І-V розділів.

Прочитати 6-12 розділи повісті.

30.04.2020

Тема уроку: Леся Воронина. Фантастична, романтична, багатоепізодна, повість про виховання гідності та мужності «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Стосунки між різними поколіннями в родині.


Мета уроку: дати поняття про фантастичну, романтичну, багатоепізодичну повість; розвивати навички виразного читання, переказу твору та вільного висловлення думки, вміння дискутувати; формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей.

Звісно, всі ми добре знаємо, що бути боягузом – ганебно, а брехати не можна, але… Не все так просто в цьому світі, далеко не так просто…

Боятися – ганебно? Але бояться абсолютно всі (природна реакція людини на небезпеку) і сміливець не той, хто не відчуває страху, а той, хто може подолати свій переляк і діяти не зважаючи на нього. Саме це і відбувається з Климом Джурою. Лише за один день неймовірних пригод у товаристві боягузів Клим дуже змінився, він сам себе не впізнає, бо найскладніше зламати в собі боягуза вперше, і якщо ти зміг це зробити, то набудеш досвіду мужності, який допоможе долати твій страх і надалі.

Пригоди тривають, завдання ТТБ не виконане. Отож, вперед – на зустріч новим пригодам.

1. Робота з літературознавчими словниками.

Події у художньому прозовому творі викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.

Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.

У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.

2. Проблемно – пошукове завдання.

Доведіть, що твір Лесі Вороніної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» є фантастичною, романтичною, багатоепізодною повістю.

Можливі аргументи:

- прозовий розповідний твір;

- за обсягом повість більша, ніж оповідання;

- у повісті розповідається про одну або декілька подій одного чи декіль­кох головних героїв протягом досить тривалого часу;

- це твір, сюжетякого ґрунтується на фантастиці, тобто уявний світ якого не відповідає наявному реальному світу або прийнятому, усталеному поняттю можливого (фантастична);

- кожний новий розділ має свій сюжет (багатоепізодична);

- незвичайна, при­годницька за подіями (романтична).

3. Гра „Займи позицію”.

- Що можна сказати про родину Клима? Які стосунки між членами родини: Климком і бабусею, Климком і батьками?

Родина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Родина – це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога і турбота. І саме такою є родина Климка Джури.

Домашнє завдання. Прочитати 12-35 розділи повісті, вміти переказувати зміст, визначити елементи сюжету повісті.

07.05.2020

Тема:Контрольна робота №5. Тестові завдання. Всеволод Нестайко, Ярослав Стельмах, Леся Воронина

Мета: узагальнити знання учнів за вивченою темою.

1. Іван Ревень і Павло Завгородній ( персонажі з повісті Всеволода Нестайка “Тореадори з Васюківки”) мріяли, щоб про них

А написали в газеті

Б знав увесь світ

В транслювали по радіо і по телевізору

Г забули односельці

2. Яву (персонажа з повісті Всеволода Нестайка “Тореадори з Васюківки”) прозвали “Кукурудзою ”, бо

А він любив саджати кукурудзу

Б заблукав у кукурудзі

В так прозивали його батька

Г любив їсти варені качани кукурудзи

3. “Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера” — це

А оповідання

Б пригодницька повість

В п'єса

Г новела

4. Ірина Семенівна, вчителька ботаніки, дала дітям завдання зібрати на канікулах

А гербарій рідного краю

Б колекцію корисних копалин

В колекцію комах

Г розповіді старожилів про природу рідного краю

5. Бабуся Соломія (персонаж твору Лесі Воронини “Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9”), прибиральниця у банку, створила

А сучасну швабру
Б машину часу

В космічний корабель

Г сонячну батарею

6. Основна мета прибульців на Землі — це (Леся Воронина “Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9”)

А допомогти людям у науково-технічному прогресі

Б зробити з людей рабів, які працюватимуть на мушиних фермах

В переселити людей на іншу планету

Г знищити людей

Завдання на встановлення відповідності

7. Установіть відповідність між подією та іменем персонажа твору, у якому вона описана.

1. Він запропонував провести бій биків.

2. Розповів, що в озері живе якийсь страшний звір, що минулого року тут пропало теля, а на піску інколи видно величезні сліди.

3. Запропонував вибрати фараона, а потім поховати його. Із кавунів зробити піраміду.

4. Йому випало випробування чекати ввечері біля банку й грати жалісну пісеньку про байбачка.

А Стьопа (“Тореадори з Васюківки”)

Б Климко (“Таємне Товариство боягузів, або j засіб від переляку №9”)

В Ява (“Тореадори з Васюківки”)

Г Митько (“Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера”)

Ґ Василь (“Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера”)

Творчі завдання

8. Запишіть елементи сюжету повісті Лесі Воронини “Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9”".

9. Напишіть твір-мініатюру на тему: “Дружба та братство дорожче багатства” (за твором Всеволода

Нестайка “Тореадори з Васюківки")

07.05.2020

Леонід Глібов. Визначний український байкар, поет “Щука”. Викривальна і повчальна спрямованість байок письменника. Побудова байки

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Л. Глібова, його байками, визначити ідейно-тематичне спрямуванні творів байкаря, пояснювати алегоричні образи: поглибити знання про байку, її особливості.

1. Леонід Іванович Глібов народився на Полтавщині. У дитинстві — Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим, йому подобалося усе красиве, але найбільш він любив доглядати за квітами, тому його прозвали “королем квітів”. Знайомі і родичі, вітаючись з ним, казали: “Здоров був, Льолику, квітчастий королику”. Хлопчик дуже любив слухати казки баби Одарки. А ще Леонід любив слухати народні пісні, зачаровувався народними звичаями і обрядами.

Коли настав час здобувати освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопчик так засумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші “Сон”.

Залишив Л. Глібов великий доробок: байки, віршовані загадки і казки, акровірші, жарти.

Ці твори принесли йому славу, його шанують, люблять і знають не тільки в Україні, а й в усьому світі. У творчому доробку Леоніда Івановича Глібова 107 влучних байок. Недарма І.Я. Франко назвав його “найкращим українським байкописом”.

2. Ідейно-художній аналіз байки “Щука”.

Зауважте: назви звірів, птахів, риб, комах у байках і казках пишуть з великої літери, бо це їхні імена.

- Виразно прочитайте байку «Щука»

Словникова робота.

Бомагу — скаргу;

буцімто — нібито;

ставок — штучне озеро;

шаплиці — дерев'яна посудина на зразок відра, тазу, діжечки;

стряпчий — чиновник, який наглядав за ходом справ по судових установах;

завсігди — завжди;

щупачок — маленька щука (самець щуки);

катюга — кат, той, хто виконує присуди, вироки; тут: жорстока людина.

Тема байки : зображення суду над Щукою, яка чинила різноманітну шкоду в ставку його мешканцям і отримала вирок — повернутися знову до річки.

Ідея: засудження дій судочинства, їх легковажність, безглуздість, а через образ Лисиці — підступності, хитрості, хабарництва.

Основна думка: “Як не мудруй, а правди ніде діти. Кінців не можна поховать”. Судді зобов'язані діяти відповідно до законодавства, а не підтримувати зацікавлену особу (Лисицю).

3. Вивчення теорії літератури.

Прочитаний твір належить до жанру байки.

- Прочитайте у підручнику тлумачення словабайка.

- Яка головна особливість байки? Хто створює байки?

Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється в образах тварин, рослин і речей.

Сюжет (фабула) байки короткий, динамічний і драматичний.

(Алегорія — інакомовне відображення абстрактного поняття, переданого за допомогою конкретного образу.

Наприклад, поняття мудрості показують в образі сови, хитрості — в образі лисиці, незграбності — в образі слона, ведмедя, хижості — в образі вовка, боягузтва — в образі зайця і т. ін.

Байка, як правило, складається з двох частин: основної розповідної частини та моралі (сили), що може складатися як із цілої строфи, так і з одного рядка.

Ознаки байки:

- у байці змальовано якусь одну подію;

- дійовими особами поряд з людьми виступають тварини, рослини, неживі предмети, які уособлюють риси характеру, взаємини людей, суспільні явища, завдяки чому твір набуває алегоричного змісту;

- персонажі уособлюють певні ідеї та людські характери, приміром:

Лисиця —лукавство, хитрість, лицемірство;

Вовк — хижість, жорстокість, несправедливість;

Осел — глупоту, впертість;

Бджола — працьовитість;

- висміюються людські хиби та вади;

- майже кожна байка складається з двох основних частин: розповіді та моралі (повчання);

- розповідна частина містить опис події (подій); за обсягом вона може бути невеликою або ж розлогою — може включати описи, діалоги, пейзажі, жарти тощо.

- повчальна частина (мораль) може знаходитись і на початку, і в кінці байки, а іноді взагалі бути словесно не вираженою.

Д/з. 1. Навчитись виразно читати байку «Щука»

2. Письмово дати відповіді на запитання:

- Якої шкоди завдала Щука мешканцям ставка?

- Хто спіймав Щуку? Як про це сказано у творі?

- Знайдіть рядки у творі, в яких автор подає опис суддів. Про що це свідчить? Власні думки обгрунтуйте.

- Що пов'язувало Лисицю зі Щукою?

- Чому Лисиця в суді з одного боку запропонувала страшну кару Щуці, а з другого їй допомогла?

- Як ви гадаєте, чому судді під час винесення вироку Щуці послухалися Лисицю?

- А над ким би ви здійснили суд у творі? Свою думку вмотивуйте.

- Що мав на увазі Л. Глібов, висловлюючи наступне:

“Як не мудруй, а правди ніде діти.

Кінців не можна поховать...”

14.05.2020

Тема: Леонід Глібов. «Муха і Бджола», «Жаба і Віл»

Мета: поповнити знання про Л. Глібова як українського байкаря, поета, проаналізувати байки "Муха і Бджола", "Жаба і Віл".

1. Ідейно-художній аналіз байки Л. Глібова "Муха і Бджола".

1.1. Словникова робота.

Красоля — рослина з розгалуженим стеблом і великими запашними квітками яскравого (переважно жовтогарячого) кольору.

Спесиво — пихато, зверхньо.

Одвітує — відповідає.

Не втеряю — не втрачу.

Зась — не можна, заборонено.

1.2. Виразне читання байки

1.3. Обмін враженнями від прочитаного твору.

— Чим займається муха і бджола в природньому середовищі?

— Що свідчить про безпечне життя Мухи?

— Чому Муха назвала працю Бджоли бідною?

— Яка мета в житті у Мухи і Бджоли?

— Як саме співчуває Муха Бджолі?

— У чому Муха вбачає привабливість свого життя?

— Що свідчить про нахабність Мухи?

— Чому Бджола не розуміє сенсу життя Мухи?

— Якими людськими рисами наділена Муха, а якими Бджола? Чи мають вони щось спільне? У чому вони протилежні? Пригадай з уроків української мови, як називають слова, що передають протилежні значення.

— А як ви ставитеся до праці? Чи допомагаєте вдома батькам? Чим саме?

2. Ідейно-художній аналіз байки "Жаба і Віл".

2.1. Виразне читання байки "Жаба і Віл "

2.2. Обмін враженнями від прочитаного твору.

— З якою метою Жаба вилізла на берег?

— Чим Жаба відрізняється від своїх подруг, сестер?

— Чому Жаба не сприймала і не розуміла застережень оточуючих?

— Чому Жаба вирішила зробитися такою, як Віл?

— Яку людську ваду втілено в образі Жаби?

— Чи траплялися такі люди у вашому житті? Якщо так, то як виявлялася ця риса характеру?

— Я якому рядку автор висловлює мораль байки?

Д/з.

1. Виразно читати байки « Муха і Бджола», «Жаба і Віл»

2. Письмово дати відповідь на запитання:

- Чого навчає байка Л. Глібова "Муха й Бджола"?

- Якою ви уявляєте собі зовнішність Жаби, опишіть її. особливу увагу звертаючи на вираз очей, бо в народі кажуть: очі — дзеркало душі.

Кiлькiсть переглядiв: 11191

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.