19.03.2020

Тема.Мацуо Басьо (1644–1694). Хайку. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку.

Мета: навчальна: розширити знання учнів про культуру Японії, познайомити з поезією М.Басьо, особливістю світогляду японського народу;

- Як ви зрозуміли, сьогодні ми помандруємо у далеку, дивовижну Японію. Країну - Сонця, що сходить. Країну, яка подарувала світові неперевершеного майстра хайку Мацуо Басьо. Щоб краще зрозуміти, про що пише поет, варто пізнати світ, у якому він жив і творив. Отже, хто такі японці? Що це за країна? Якими звичаями вона славиться?

1. Словникова робота.

Хайку – трирядковий вірш без рими з особливою будовою .
Загальна кількість складів у хоку – 17 :
Перший – 5;
Другий - 7 ;
Третій - 5.

У хайку кількома виразними штрихами створену містку замальовку повсякденного життя. Така замальовка найчастіше має інакомовний зміст.

2. Виразне читання і аналіз хоку.

- У сенсея Мацуо було більше 2 тисяч учнів. Навчаючи їх, він говорив: «Хоку не можна складати з різних шматків. Його потрібно виковувати, як золото». Як ви розумієте ці рядки?

-Прочитайте хоку і доведіть, що головним у написанні хоку Мацуо Басьо вважав дотримання таких правил: «сабі», «сіорі», «хосімі» - простота, гармонія, глибинне проникнення. Старий ставок,

Жабка стрибне –

Сплеск пролунає.

- Яку картину можна домалювати у своїй уяві?

- На яких деталях, «штрихах» автор будує поетичну картину? Розкрийте значення цих деталей у вірші.

- Визначте основну думку вірша.

- Яким настроєм пройнятий вірш?

Метелик літає.

Одна-однісінька тінь

На всьому полі.

- На основі зображеної в хайку деталі усно «домалюйте» повну картину.

- Поясніть як пов’язані в хайку образи природи й життя людини (або її душевний стан).

- Розкрийте інакомовний зміст хайку.

- Усе життя блукав Мацуо Басьо дорогами рідної країни, шукаючи «вишні в цвіту». Милувався і писав. Це були не просто вірші. Це були пісні його серця, його душі. Адже насінням, з якого проростають такі пісні, є людське серце. Кі Но Цураюкі, поет і літературознавець, так і називав хоку Мацуо – «пісні з насіння людського серця». «Пісні Ямато! Насінням, з якого проростають ці пісні, є людське серце».

- Як ви думаєте, чому?

Весна –слива, сливовий цвіт, вишневий цвіт, молода трава, серпанок, весняні хвилі, соловей, жайворонок, ластівка, жаба, верба, туман, роса, квіти каштана.

Літо– троянда, лілія, гроза, веселка, літня річка, прохолода, водограй, равлик, зозуля, цикада, змія, муха, віяло, квіти померанця.

Осінь- осінній вечір, сутінки, повний ясний місяць, мряка, осіння паморозь, іній, осіннє кленове листя, очерет, хризантема, коник, цвіркун, олень,крик жабки, журавель, крук.

Зима– грудень, кінець року, короткий день, січень, зимова самота, сніг, холод.

3. Робота в групах. Визначить за «сезонними словами» хайку. Запишіть приклади сезонних сліів, які використовуються у хайку.

Холод, ніч, нудьга...

Чути плюскоти весла

десь од берега.

Степу рівнява —

ніде оку зачепитись.

Жайворон співа.

Крук — немилий птах,

але як милує зір

в ранішніх снігах!

Хризантеми пах...

У кумирнях з прадавен

темні лики Будд.

Про хайку неможливо сказати усе, наскільки сповнені вони глибоким змістом, осягнути який можна лише тоді, коли пропустиш цей вірш через себе. Треба дати уяві простір для того, щоб у повній мірі відчути ті кольори і ту ауру, яку несе у собі твір.

Зпоявою в літературі Японії генія Мацуо Басьо мистецтво хайку піднялося на найвищу ступінь розвитку. В цьому мистецтві є щось несказане, невидиме, краса, яка скромно лежить у глибині речей не прагнучи вийти на поверхню, наче метелик, який пролетів над «Садом каміння» і залишив яскравий спалах у повітрі. Побачити джерело краси у недовговічності, постійності світу – і є мистецтво.М. Басьо виявляє приховану красу, допомагає нам побачити її і прагне до гармонії з природою.

7. Домашнє завдання. Прочитати ст. 192-195, дати відповіді на запитання ст.195

20.03.2020

Тема. Роберт Бернс (1759-1796). «Моє серце в верховині…».Ідея любові до батьківщини у вірші Р. Бернса.

Мета: ознайомитись з життям і творчістю поета, проаналізувати поезію "Моє серце в верховині".

1.Прочитати про життя Р.Бернса ст.195

Лірика Р.Бернса глибоко патріотична. Гарячим почуттям любові до рідної Шотландії пройнятий вірш «Моє серце в верховині…». Кожен шотландець знає його напам'ять. У вірші "Моє серце в верховині" поет зображує любов до рідного краю. Сила його почуття така, що де б не був поет, думкою він завжди лине на батьківщину. Всі його мрії про рідні гори. Любій верховині належать його серце і душа.

Найголовнішою темою поезій Р.Бернса була тема зображення краси природи рідної Шотландії. Поняття "батьківщина" і "природа" були злиті для нього в єдине ціле. Він чув "музику землі", і вона надихала його на створення чудових картин природи. Для поета природа - це джерело натхнення до творчості.

2. АНАЛІЗ ВІРША Р.БЕРНСА "МОЄ СЕРЦЕ В ВЕРХОВИНІ"

Словникова робота

Верховина - верхня, найвища частина чого-небудь (переважно гори, дерева). Верховиною також називають високогірну місцевість в Українських Карпатах.

Бесіда

- Прочитайте назву вірша. Чи можна по його назві визначити ставлення поета до своєї Батьківщини?

- Подумайте, чому ж верховина, чому саме їй поет "віддає" своє серце?

Виразне читання вірша «Моє серце в верховині…» ст.196-197

Опрацювання теорії літератури

Читаючи вірші Роберта Бернса та інших поетів, складається враження, що з тобою спілкується сам автор. У ліричних творах автор живе своїм життям у новій художній дійсності — у світі ідей, думок, образів, переживань, створених ним самим. Тут виявляється ніби друге ліричне «Я» поета. У літературознавстві це друге ліричне «Я» називають ліричним героєм.

· Робота з підручником.

Завдання. Знайти і зачитати, хто такий ліричний герой ст.196

Ліричний герой — образ автора в ліриці, його поетичне «я». Ліричний герой багато в чому схожий на автора, але, як і будь-який персонаж, містить елементи художньої вигадки. Тому не слід ототожнювати його із самим поетом.

Бесіда за змістом поезії

— Від імені кого ведеться розповідь у вірші? (Від імені ліричного героя)

Завдання. Прочитайте першу строфу вірша.

Моє серце в верховині і душа моя,

Моя дума в верховині соколом буя,

Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,

Моє серце в верховині, де б не був я сам.

— Поясніть, як ви розумієте вислів "дума... соколом буя"? (Дума ліричного героя про свободу, волю).

— Ким постає перед нами ліричний герой? (Він добре знає свій край, гуляючи відомими стежками високих гір, мріє про визволення рідного краю, любов до рідного краю переповнює серце героя і самого поета почуттям вольності, свободи, патріотизму)

Завдання. Прочитайте другу строфу вірша.

Будь здорова, верховино, любий рідний край,

Честі й слави батьківщино, вольності розмай!

Хоч іду я на чужину, повернуся знов,

Моє серце в верховині і моя любов.

— Чому присвячені ці строфи? (Ліричний герой прощається з рідним краєм. Залишаючи його, він залишається сином своєї Вітчизни).

— Як він називає свою батьківщину? ("Честі й слави батьківщино, вольності розмай").

— Які слова доводять, що герой понад усе любить свою батьківщину? ("Хоч іду я на чужину, повернуся знов").

Завдання. Прочитайте третю строфу вірша.

Прощавайте, сині гори, білії сніги,

Прощавайте, темні звори й світлії луги!

Прощавайте, пущі дикі й тіняві гаї,

Прощавайте, буйні ріки й бистрі ручаї!

— Як описує Р.Бернс свій рідний край? (Сині гори, темні звори — ущелини, світлії луги, пущі дикі, тіняві гаї, буйні ріки, бистрі ручаї).

— Чому кожен рядок третьої строфи починається словом "прощавайте"? (Повторення слова підсилює тугу та смуток ліричного героя від прощання з дорогим серцю краєм).

Завдання. Прочитайте останню строфу.

Моє серце в верховині і душа моя,

Моя дума в верховині соколом буя,

Моя мрія в гори лине наздогін вітрам,

Моє серце в верховині, де б не був я сам.

— Що ви помітили? (Остання строфа повторює першу.)

— Подумайте, навіщо автор повторює цілу строфу? (Цим поет ще раз підкреслює свою любов до Батьківщини, щирість почуттів ліричного героя, адже його душа знаходить спокій тільки в рідних просторах).

Ліричний герой Бернса — син свого народу. Звичайне селянське життя приносить йому і втіху, і сум. Він уміє посміятися над прикрими життєвими ситуаціями й над самим собою. Водночас цей герой наділений проникливим ліризмом, характерним для задушевних фольклорних пісень.

Підсумки уроку

— Сформулюйте тему вірша Р. Бернса? (Любов і відданість ліричного героя (і самого поета) своїй землі, рідній природі).

— Яка головна ідея поезії? (Вічний зв'язок людини з природою та батьківщиною.)

— Як ви думаєте, чи пов'язана ця поезія з біографією поета? (Роберт Берне — поет, який "ходив за плугом" і "не залежав ні від кого", завжди був вірний свої рідній землі; він оспівав батьківщину своїх предків, прославив волелюбний характер гірського народу Шотландії).

Поезія шотландського класика Роберта Бернса про відданість рідній землі, про тугу людини, яка до кінця лишилася вірною покликанню серця, ось уже кілька десятиліть бринить у перекладі Миколи Лукаша.

VІІ. Домашнє завдання. Читати статтю підручника про Р. Бернса 195-197 , вивчити визначення «ліричний герой». Повторити теорію літератури (епітет , метафора), вивчити вірш «Моє серце в верховині…» напам’ять.

26.03.2020

Тема: Джанні Родарі (1920 – 1980). «Листівки з видами міст». Широта світу

та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ

широти світу і прагнення до його відкриття.

Мета: проаналізувати вірш «Листівки з видами міст»;

розвивати навички виразного читання, творчу уяву та образне мислення

учнів;

1. Виразне читання вірша «Листівки з видами міст».

Вірш Джанні Родарі «Листівки з видами міст» входить до збірки «Вірші про небо і землю», виданої 1961 року, а на українську мову перекладеної

Г. Кочуром і М. Лукашом («У небі і на землі», 1966 рік).

- Що ви знаєте про листівки?

2. Ідейно – художній аналіз поезії.

- Який настрій у вас викликав цей вірш?

- Про що йде мова у вірші?

- Якою країною мандрує ліричний герой твору? А якими містами?

Складання схеми:

Італія: Рим Мілан Піза Венеція Генуя Неаполь

- Пригадайте, кого ми називаємо ліричним героєм?

Ліричний герой— суб'єкт висловлювання в ліричному творі. «Ліричний герой»— це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором. Через нього автор або передає власні почуття, або ж просто відображає переживання певної якості.

- Із скількох строф складається вірш Джанні Родарі?

(Із 6 строф)

- Що ви можете про них сказати?

(У кожній строфі – різна кількість віршованих рядків)

- На які частини за змістом можна поділити вірш? Про що у кожній з них йдеться?

- Які художні засоби використав поет у творі? Наведіть приклади.

- Які види речень за метою висловлювання у третій строфі?

- Яка їх роль у вірші?

- Що таке анафора? Чи зустрічається вона у поезії?

- Чи можна вважати основним прийомом побудови вірша антитезу? Думку доведіть.

- Яким постає перед нами ліричний герой твору?

- Подумайте, чи змінюється його настрій у вірші? Якщо так, то як?

- Скласти словник почуттів ліричного героя.

Захоплення радість сумнів недовіра співчуття сум

- У яких рядках вірша висловлено його головну думку?

Листівки – це своєрідний символ широти світу і прагнення до його відкриття. Переглядаючи листівки із зображеннями визначних місць, ми можемо уявою перенестись у найвіддаленіші місця, познайомитись з чудовими пам’ятками історії, архітектури та скульптури, побувати на лоні природи. Із екскурсій ми завжди повертаємось з листівками – німими доказами побаченого й відвіданого. Ліричний герой вірша Джанні Родарі «Листівки з видами міст» захоплюється чудовими видами таких італійських міст як Рим, Мілан, Піза, Венеція, Генуя, Неаполь. У першу чергу він бачить їх красу, розкіш, неповторність. Але за усім цим блиском, веселістю й безтурботністю ховається справжнє лице міст, спотворене безробіттям, бідністю, голодним й безпритульним життям їх мешканців, щоденними клопотами та турботами. Варто лише уважніше приглянутись, як це зробив ліричний герой твору. Тому й оцінки, висновки узагальнюючого характеру подані автором вірша у вигляді добре відточеного, вигостреного афоризму й заклику:

Погляньте і ви за картинки, синьйори:
Картинки веселі, життя – суворе.

Сумні рядки вірша змушують читачів задуматися над соціальними умовами, в яких живе італійський робітничий клас.

Вірші, казки, повісті Джанні Родарі користуються заслуженою популярністю дитячого й дорослого читача в Італії і завоювали визнання у всьому світі. Веселі, бадьорі вірші Джанні Родарі, його чарівні казки, сповнені любові до простих людей, поваги до людської праці, ідуть через кордони, моря і гори, завойовуючи все нових і нових вдячних читачів у різних країнах світу.

Домашнє завдання.

Підготувати виразне читання вірша, прочитати ст.203

27.03.2020

Тема: Образ Гайавати. Ідея миру, національного єднання, служіння народові.

Мета:розкрити образ Гайавати та ідею миру й національного єднання в поемі Г.Лонгфелло, формувати навички та вміння аналізувати поетичний твір; розвивати усне мовлення учнів, вміння зіставляти твори різних жанрів.

Виразне читання учнями уривків із розділу «Люлька згоди».

Як ви вже знаєте, ім’я Гайавата означає «пророк», «учитель». Сьогодні на уроці ми постараємось дати відповідь на запитання, чого саме навчив наш герой індіанців, до чого Гайавата їх закликав і чому цей поетичний образ не втрачає своєї актуальності і в наш час.

v Легенда дакотів, покладена в основу розділу «Люлька згоди».

Великий Дух Гітчі – Маніто зібрав разом усі індіанські племена, став на вершині Червоних Скель, взяв від бескида шматок каменю, зробив величезну люльку і закурив її. Дим котився над людьми. Гітчі – Маніто спрямував його на північ, на південь, на схід і на захід і говорив людям, щоб вони зробили з цього красивого каменю люльки згоди і ніколи більше не піднімали томагавк чи ніж одне на одного.

v Бесіда за запитаннями.

- Що спільного та відмінного у текстах легенди й поеми Г.Лонгфелло?

- Які художні засоби використовує поет для створення миролюбного пафосу твору?

- Кого має на увазі Гітчі – Маніто, звертаючись до своїх «нерозумних дітей»

І Пророк на землю прийде,

І покаже вам дорогу

До покути, до спасіння?

v Робота над образом Гайавати.

- Що ви знаєте про походження Гайавати?

- Хто зростив Гайавату?

- Який найперший подвиг здійснив герой?

- Які ще подвиги Гайавати вам відомі?

- Хто є його улюбленими друзями?

Щодо друзів , то ім’я першого друга Гайавати – Чайбайабос. Лонгфелло
ввів до своєї поеми співця відповідно до естетичних потреб епосу. Чайбайабос, як і грецький Орфей, здатний заворожити своїм співом природ , в його образі поєднані мужність і жіночність:
Кращим другом Гайавати
Був прекрасний Чайбайабос,
Чарівний співець, музика
Незрівнянний,небувалий:
Як вояк,він був відважний
І, як дівчина, був ніжний,
Як лоза, гнучкий, високий,
І, як олень, статний, красний.
Квазінд, ще один друг Гайавати, - теж типова для епосу постать надсильної людини. Він, як Ілля Муромець, сидів сиднем тридцять років. Квазінд видається лінивим, бо боїться застосувати свою силу й воліє не відповідати на докори й глузування. І це зрозуміло – адже його сила знаходить вихід часто-густо у найнезвичніших подвигах, як-то ламання обморожених сітей.

- Яка зброя допомогла Гайаваті знайти дружину?

- Які біди переслідують героя поеми?

- Які риси індіанські народи втілили в образі Гайавати?

Гронування

Гайавата

Мудрий сильний сміливий чесний щирий


чесний людяний рішучий товариський

ніжний люблячий вразливий

справедливий волелюбний

миролюбний

3. Порівняння Гайавати з іншими відомими учням героями міфів і казок. В образі індіанського вождя можна знайти риси героїв і богів античного світу (Орфея, Геракла, Діоніса, Прометея), риси героїв європейського епосу («Нібелунги») та навіть руських богатирів. Образ Гайавати нагадує прудконогого Ахілла з „Іліади” Гомера та Гермеса з крильцями на сандаліях, Святогора із східно - слов’янських билин та гекатохейєрів із грецької міфології. Але разом із тим він привабливий, ніжний і вразливий душею.

Отож народився синтетичний образ на індіансько - американській основі - такий поетичний, такий людяний!

Генрі Лонгфелло не змальовує свого героя за звичною для читача схемою: зовнішність, вчинки, характер. Як відомо, суто міфологічний герой не має конкретних зовнішніх рис. Г. Лонгфелло створює образ Гайавати, зображаючи його діяння, змальовуючи його стосунки з природою, з людьми і надлюдськими створіннями. Батьком Гайавати був Західний вітер Меджеківіс, матір’ю - місячна донька Венона.

Поет розповідає про його дивовижне народження та його величне життя в ім'я щастя свого народу, котрий прагне йти шляхом добра й правди. Гайавата - особа історична. Він жив у XV сторіччі, походив з племені ірокезів, потім став одним з вождів індіанського народу. У фольклорних оповідях Гайавата наділений рисами казкового героя. Тому і в інтерпретації Лонгфелло історія Гайавати стає поетичною легендою, чарівною казкою, у котрій фантастичний вимисел переплітається з народною мудрістю. Герой поеми - особа незвичайна: автор наділив його чудесною силою, незвичайним розумом і відвагою. Всі свої сили він віддає на благо свого народу - в цьому й полягає образ суто народного героя. Гайавата навчає індіанців необхідним речам у їхньому житті: майстерності полювання і землеробства, він винаходить писемність, відкриває таємниці лікарського мистецтва. Він вивчає таємниці природи, розуміє голоси звірів і птахів, уміє слухати шум вітру, дзюрчання річки. Під час посту завжди молився про щастя і благо всіх народів. Він доклав чимало зусиль, аби утворити Союз (Велику Лігу) ірокезьких племен, укласти «вічний мир» між народами, припинивши братовбивчі війни, які до того весь час точилися між різними індіанськими племенами.

В образі Гайавати поет втілив волелюбність індіанців, їхню відвагу і мужність, людяність і любов до світу. У пам'яті та в міфах індіанців Гайавата залишився народним героєм і пророком.

v Бесіда за завданнями.

- Виразно прочитайте промову Гітчі – Маніто.

- Поміркуйте, чому саме так (на чотири боки світу) вожді випускали священний дим?

- Поясніть, як ви розумієте вислів «запалити люльку миру (згоди)»?

- Які ще вислови, що символізують мир, злагоду, ви знаєте?

Ø Заключне слово вчителя

Основна ідея твору Г. Лонгфелло - вираження одвічного прагнення людей жити в мирі, злагоді, добробуті, це заклик до братерства і єдності. "Пісня про Гайавату" - це славетний гімн миру, пройнятий думкою про подолання незгод між людьми, відмову від воєн в ім’я праці на щедрій землі.

VІІІ. Домашнє завдання.

Підготувати усну розповідь про Гайавату. Прочитати ст. 197-201

09.04 2020. Виконати контрольну роботу і надіслати на Viber (068 58 14 301)

Тема уроку. Контрольна робота за розділом «Поетичне бачення світу».

Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння знань учнями 6 класу за розділом «Поетичне бачення світу»: відомості про поетів, особливості побудови хайку, визначення літературознавчих понять, художніх засобів, вміння будувати письмове висловлювання

І варіант

І – ІІ рівні

1.Його ім.`я в перекладі з японської означає «банан».

А) Р.Бернс, Б) Мацуо Басьо, В) Дж.Родарі.

2.Усе життя він працював на землі, навіть після успіху першої збірки поезій не покинув плуга, його називати поетом-орачем.

А) Р.Бернс, Б) Мацуо Басьо, В) Дж.Родарі.

3.У своїх поетичних творах він часто звертався до минулого Америки.

А) Лонгфелло, Б) Р.Бернс, В) Дж.Родарі.

4.Хто автор цих рядків: Ваша сила тільки в згоді,//А безсилля – в ворожнечі!

А) Лонгфелло, Б) Р.Бернс, В) Дж.Родарі.

5.Про яку пору року йдеться у вірші:

Метелик літає,

Одна-однісінька тінь

на всьому полі.

А) осінь, Б) літо, В) весна.

6.Який художній засіб використовує автор у цих рядках:

Прощавайте, пущі дикій тіняві гаї,

Прощавайте, буйні ріки й бистрі ручаї.

А) метафори, Б) епітети, В) порівняння.

ІІІ рівень

7. Дайте визначення поняття «ліричний герой».

8.Встановіть відповідність.

1.Р.Бернс А) Америка
2.Г.Лонгфелло Б) Італія
3.Дж. Родарі В) Шотландія

ІV рівень

9.Дайте розгорнуту відповідь на запитання. Яку «правду життя» розкриває

Дж. Родарі у вірші «Листівки із видами міст»?

10.04.2020

Тема уроку: Рей Дуглас Бредбері "Посмішка". Висока людяність твору, висвітлення в ньому гострих проблем сьогодення.

Мета уроку: Роздум та осмислення змісту оповідання "Посмішка", аналіз твору з метою осягнення його ідеї.

У Ліни Костенко, української поетеси, є вірш, зміст якого перегукується з творчістю американського письменника-фантаста Рея Дугласа Бредбері:

Вже почалось, мабуть, майбутнє

Оце, либонь, вже почалось...

Не забувайте незабутнє,

Воно вже інеєм взялось.

І не знецінюйте коштовне,

не загубіться у юрбі .

Не проміняйте неповторне

на сто ерзаців у собі

Минають фронди і жіронди,

минає славне і гучне.

Шукайте посмішку Джоконди,

вона ніколи не мине.

Майбутнє!.. Яким воно стане для кожної людини і для людства в цілому. Ця тема постійно хвилює письменника, тривожить, бентежить... заставляє попереджати людей від безумства атомної війни, гонитви за наживою будь-якими засобами, та особливо тривожить його дедалі більше поширення бездуховності в сучасному суспільстві. Слово письменника, спрямоване до душі читача, сповнене вірою в силу людського розуму, любов'ю до людини, бажанням допомогти їй.

1. Розповідь про письменника.

Бредбері народився 22 серпня 1920 року в простій родині (батько Леонард Сполдінг - Бредбері працював електромонтером, мати за національністю шведка, особливо захоплювались кіномистецтвом). Світ фантастики полонив Рея ще з дитинства. Ім'я Дуглас дали хлопчику на честь знаменитого актора кіно Дугласа Фербенкса. Виховувався у великій сім'ї, оточений люблячими родичами. Почав писати, за його словами, у дванадцять років.

Рей Бредбері постійно займався самоосвітою, бо через бідність не міг здобути вищої освіти. Бібліотека стала його постійним місцем відвідування. У 20 років він міг гордитися тим, що прочитав усі найбільш відомі п'єси, знав американську, італійську, англійську історію.

З 1942 року Бредбері повністю присвячує свій час літературній роботі, створюючи до 52 оповідань на рік.

Бредбері бачить все більший розвиток науки і техніки, нових технологій, з'являються нові захоплення у людей. А поряд все менша увага до Землі, до природи, до мистецтва. Свої твори він створює у виді фантастики, бо фантастика про майбутнє допомагає жити в теперішньому.

2. Бесіда за твором:

- Коли відбуваються події, описані в оповіданні?

· Хто зібрався на головному майдані і з якою метою?

· Чи одностайні люди у своєму ставленні до минулого?

· Що вразило головного героя оповідання і які наслідки це мало для нього?

· Що залишилось в пам'яті людей від минулого?

- Як ви розумієте слова одного з черги: "Ось побачите: ще з'явиться тямовита людина, яка її підлатає . Запам'ятайте мої слова. Людина з душею. ... А я кажу, з'явиться. Людина, в якої душа горнеться до гарного. Він поверне нам — ні, не стару, а, так би мовити, органічну цивілізацію, таку, щоб ми могли жити мирно."

- Чому Том хвилювався, наближаючись до чогось небаченого? Як це передається в творі?

- Поясніть, що побачив Том?

Розгляньте фотокопію картини Леонардо да Вінчі "Монна Ліза"

"Монна Ліза" або "Джоконда" прийшла до нас з XV століття. Це портрет Лізи де Антоніо де Нольдо Герардін , дружини дворянина з Флоренції Франческо дель Джокондо. П'ять століть дивує людство простота і невимушеність Монни Лізи. Вона усміхається... Секрет посмішки люди намагаються збагнути як дивний вплив на стан людини.

3. Продовження бесіди:

· Чи поспілкувався Том з портретом? Як саме?

· Чи даремно він прийшов на майдан і стояв у черзі?

· Що означала для Тома усмішка, на вашу думку?

· Чи зробив Том щось добре у тій ситуаціі, в яку він потрапив?

· Чи можна передбачити майбутнє для Тома?

- Чому Бредбері , на вашу думку, обрав саме цю картину, щоб попередити нас про наслідки бездуховності?

-Який твір: песимістичний чи оптимістичний?

Висновок - підсумок.

Почуймо застереження письменника і збережемо все прекрасне, що створило для нас людство. Це допоможе залишитись нам людьми.

Любіть травинку і хмаринку,

І сонце завтрашнього дня,

вечірню в попелі жаринку,

шляхетну інохідь коня.

Згадайте в поспіху вагона,

В невідворотності зникань,

як Рафаелівська Мадонна

у вічі дивиться вікам!

В епоху спорту і синтетики

людей велика ряснота.

Нехай тендітні пальці етики

торкнуть вам серце і вуста.

Ліна Костенко

Домашнє завдання:

Прочитати оповідання Рея Бредбері «Усмішка» ст.211-215. Зробити письмово в зошит 8 запитання ст. 215

17.04.2020

Тема: Роберт Шеклі «Запах думки». Утвердження сили людської думки у творі. Духовне й фізичне випробування Кліві.

Мета: ознайомитись із ідейно-художнім багатством твору.

І. Орієнтовний план твору

1. Негаразди з кораблем.

2. Аварійне приземлення на З-М-22.

3. Маленьке звірятко без очей та вух.

4. Поєдинок з пантерою.

5. Віч-на-віч із чотирма вовками.

6. Кущ та дятел.

7. Страшна пожежа.

8. Кліві — справжній телепат.

9. Дощ.

10. Порятунок Кліві.

ІІ.Запитання за змістом твору

1. У якому зоряному скупченні перебував головний герой?(Зоряне скупчення Серагон)

2. Ким працював головний герой?(Космічний поштар Лерой Кліві)

3. Куди він вирішує посадити свій зореліт?(Перша киснева планета З-М-22)

4. Що сталося під час посадки на планету?(За п’ять метрів двигуни відмовили івін каменем упав на землю…)

5. Коли Кліві отямився, то що він зрозумів?(Коли Кліві прийшов до тями, з’ясувалося, що він лежить на схилі невеликого пагорба, обличчям у високій траві…)

6. Яку першу інопланетну істоту побачив Кліві? Що в ній було дивного?(Тварина була схожа на білку … коли вона наблизилась, Кліві побачив, що в неї немає ані очей, ані вух…)

7. Яку другу тварину побачив Кліві?(Зявився іншій звір, що за розмірами нагадував великого вовка… «Сліпий полює на сліпого»…)

8. Ким виявився третій звір?(Позаду він почув низьке гарчання й озирнувся. Метрів за 15 від нього стояла істота, схожа на жовто-буру пантеру, також без очей і вух.)

9. Як головному герою вдалося врятуватися від зграї вовків?(Вовки наближалися. Кліві згадав про пантеру. Він уявив себе пантерою… Вовки відступили…)

10. Чому головному герою довелося спробувати стати кущем?(Але довкола лише кущі! …Кліві прикинувся двометровим кущем. Загалом, він поняття не мав, про що думають кущі, але старався з усіх сил. …Кліві був цілком пристойним кущем.)

11. Ким довелося стати Кліві, щоб відлякати пантеру й вовків остаточно?(Смолоскип! Кліві одразу зрозумів, що вихід знайдено. Він дихнув вогнем пантері в морду, і та, жалібно скимлячи, позадкувала. Кліві почав поширювати вогонь на всі боки, підпалюючи сухі траву і кущі. Пантера й вовки дременули геть.)

12. Чому вода стала для Кліві неприємним розчаруванням?(Тут він відчув на собі першу краплину води… …Його прибило водою, а його пожива – трава і кущі– незабаром наскрізь промокла. Він почав гаснути. Це нечесно. За правилами вінповинен був виграти.)

1. Створення схеми “ Перетворення Кліві на образ ”

• пантера-самиця

• змія

Кліві це двометровий кущ

• труп

• смолоскип

• пожежа

2. Ланцюжок перетворень.

Подивіться на малюнки і згадайте в кого перетворювався Кліві за допомогою сили думки.

Тварини Уявні перетворення Кліві Результат
Пантера пантера-самиця пантера-відступила
Вовки змія вовки відскочили
Пантера і Вовки кущ Хижаки втратили інтерес
Стерв’ятники труп У стерв’ятників з’явився апетит
Пантера і вовки смолоскип Пантера й вовки втекли
Всі тварини пожежа, бурхливе полум’я Повна перемога над тваринним світом
Результат: «Він боровся з цією планетою за її правилами і переміг... Так і мало бути. Хіба завдяки своєму розуму й умінню пристосуватися людина не була завжди і скрізь царем природи?»

3. Випробування, які доводиться долати герою

На боротьбу за життя Роберт Шеклі відводить своєму герою всього три дні. За цей час він повинен випробувати:

Боротьбу зі страхом

Боротьбу з болем

Боротьбу з напругою і невідомістю

4. Якості, які допомагають вижити Кліві.

Йому допомагають такі якості, як: - врівноваженість і спокій(він не розгубився , коли побачив . що корабель потрапив в аварійне становище),

-дисциплінованість (Покидаючи зореліт, не забуває про сумку з поштою, яку не кидає навіть тоді, коли знаходиться в небезпечних ситуаціях),

- мужність івитримка (Намагається опанувати свої думки і не панікувати.),

-цілеспрямованість, (Старається зрозуміти закон виживання на незнайомій планеті.)

- Героя до останнього не покидає надія на спасіння. (Кліві старався відганяти від себе сумні думки й шукав укриття.«Найкраще було б десь зачаїтися, поки не прибудуть рятувальники».

Отже, завдяки врівноваженості, силі духу, терпінню, витривалості та любові до життя людина перемагає страх в оповіданні Роберта Шеклі.

Лерой Кліві зустрічає на чужій планеті звірів, їх безліч - це і вовки , і пантера, і інші. Вони незрозумілі - глухі і сліпі, але від цього не менш небезпечні.

Роберт Шеклі переносить свого героя у невизначене майбутнє. Ним може бути і сучасне наше життя. І, враховуючи те, що світ значно змінюється, стрімко розвивається наука, техніка, в природі відбуваються непередбачувані катаклізми, людина не може бути певна, що її чекає завтра. Звідси і надзвичайна напруга, яку відчуває герой у Роберта Шеклі.. У нього нема часу на розрахунок, у нього нема часу, щоб планувати свої дії.А тому він збирає волю, нерви в один клубок і включає те, що дано людині природою,що заздалегідь у людини завжди з собою – свій мозок. Людина має бути настільки розумною, що у лічені хвилини вона мусить співставити, осмислити, зрозуміти, прийняти рішення і перемогти. Звідси можна зробити висновок, що Лерой Кливі зміг врятуватися лише завдяки силі свого розуму, так як людина, дійсно, істота розумна і може знайти вихід в екстремальній ситуації завдяки зусиллям волі і розуму.

Д/з. Прочитати ст. 216-224. Написати в зошит характеристику Лероя Кліві

30.04.2020

Тема: АстрідАнна ЕміліяЛіндґрен«Міо,мійМіо».Основнівідомостіпро

життяітворчістьписьменниці,популярністьїїтворівурізнихкраїнах.

Моральні цінності у творчостіА. Ліндгрен.

Мета:ознайомитись з основними фактами життєвого ітворчого шляху Астрід Лінгрен, визначити, які моральні цінності висвітлено у творах письменниці; розвивати навички виразного читання, усного мовлення, аналізу художнього твору;

Пригадаймо, що вам відомо про Астрід Ліндгрен?

Які твори письменниці вам відомі? Чи знайомі вам герої її творів?

Чи бачили ви екранізації її творів, мультфільми?

Що б ви хотіли дізнатися про письменницю на сьогоднішньому уроці?

14 листопада 1907 року невеличкому містечку Віммербю провінції Смоланд (Швеція), у фермерській родині народилася АстрідЕрікссон. Вона була другою дитиною у сім’ї Самуеля ЕрікссонаійогодружиниГанни.У Астрід було дві сестри – Стіна й Інгегерд та старший брат Гуннар. Письменниця згадувала своє дитинство як один із найщасливіших моментів у житті, де було багато пригод, розваг та ігор, які й послужили згодом джерелом для творчості та натхнення. Батьки навчили дітей піклуватися один про одного, завжди допомагати. Закінчивши школу, у віці 16 років, Астрід почала працювати журналістом у місцевій газеті «Wimmerby Tidningen».

Астрід завжди виділялася веселою вдачею, фантазією та майстерністю жартувати. Саме ці риси, на думку самої письменниці, вона успадкувала від батька. Історії та жарти, які вона чула від друзів та рідних лягли потім в основу її власних творів. Одного разу вона записала повість, яку розповідала доньці, коли та була хвора. Через три роки цю ж повість подала до одного із шведських видавництв, де її відхилили. Правда, через рік те саме видавництво оголосило конкурс, і Астрід подала той же рукопис. Цього разу його не тільки не відхилили, а й присудили першу премію. Це була «Пеппі Довгапанчоха». Книжка мала шалений успіх. Понад сорок повістей створила за своє життя Астрід і стільки ж так званих «книжок-малюнків» (де тексту менше, ніж ілюстрацій).

І сьогодні ми познайомимося ще з одним героєм, якого звуть Буссе. Насправді він не просто дитина, а казковий принц. Він потрапить до Країни Далекої, знайде свого батька, а потім у ролі принца Міо вирушить визволяти королівство від злого лицаря Като. Отож, продовжуємо нашу мандрівку, вирушаємо у тур Країною Далекою із повістю «Міо, мій Міо».

Словникова робота

¦Пригадаймо, що таке повість?

¦Оскільки у творі присутні і казкові елементи, то пригадаємо, що таке казка?

¦Знайдіть ознаки казки та повісті у творі.

Так, у творі майстерно поєдналися казка та реальність. І тому ми з вами поговоримо сьогодні ще про один жанр – фентезі.

¦Фентезі – літературний жанр фантастичної літератури, дія якого відбувається у вигаданому світі, де чудеса і вигадка нашого світу є реальністю. (Багато історійцьогожанрувідбуваютьсяувигаданихсвітах,демагіяєзвичноюсправою)

Робота з текстом.

ÃПро що дізнається Міо від мешканців Країни?

ÃКуди і з ким вирушив Міо?

ÃРозкажіть, якою постає Країна Чужинецька. Знайдіть і зачитайте цитати з твору.

ÃПорівняйте її з Країною Далекою. Зачитайте, якою нам подає її автор.

ÃЯкі пригоди трапилися з хлопчиком в Країні Чужинецькій?

ÃЯкі символи використовує авторка в тексті?

ÃЩо символізує колодязь, Мертвий ліс, Мертве озеро?

VII. Домашнє завдання. Прочитати в підручнику ст. 228-236

Вибрати з тексту повісті цитати, що характеризують образ Міо.

08.05.2020

Тема: Образи головних героїв.Перемога добра над злом у

повісті А. Ліндгрен «Міо, мій Міо».

М е т а: формувати вміння характеризувати головних героїв повісті.

1. Завдання. Усно схарактеризувати образ Буссе Вільгельма Ульсона, спираючись на цитатний матеріал.

Дати відповідь на запитання:

- Яким змальовує його автор? З якою метою? Доведіть свою думку.

- Чи відчувається ставлення автора до свого героя? В чому це проявляється?

- Висловіть своє ставлення до героя як читач.

Цитатний матеріал.

«Стокгольмська поліція розшукує дев'ятирічного Бу Вільгельма Ульсона, що вчора о шостій годині вечора зник зі свого дому. У Бу Вільгельма Ульсона білявий чуб, блакитні очі, а того вечора на ньому були короткі брунатні штани, сіра вовняна сорочка і червона шапочка».

«Я був годованцем у тітки Едлі й дядька Сікстена. Опинився в них, ще коли мені було всього рік. А до того жив у сирітському притулку. …Їм здавалося, що через мене в їхньому помешканні стало надто гамірно: я, мовляв, приношу надто багато бруду з парку Тегнера, коли граюся там, розкидаю скрізь по кімнаті свій одяг, надто голосно розмовляю і надто голосно сміюся».

«Я здебільшого сидів у Бенка».

«…той, кого так довго шукає …король!» Країни Далекої.

«Дух нахилився, взяв в обійми, навколо засвистіло й загуло, і ми полинули в простори».

Міо у Країні Далекій

«І це був мій тато-король. Я впізнав його, як тільки побачив. Я знав, що це мій тато. Він простяг руки, і я кинувся йому в обійми».

«Я вже давно живу в Країні Далекій. Дні мої всі як один веселі й радісні. І кожного вечора тато-король приходить до моєї кімнати, ми будуємо разом моделі літаків і розмовляємо».

«Я росту, і мені тут добре».

«Я дуже люблю свого тата-короля, і він мене також дуже любить».

«Коли я мешкав на Упландській вулиці, моїми друзями були не тільки Бенко й тітка Лундін. Я мав іще одного друга, про якого забув розповісти. То був старий броварський кінь, що звався Калле-Джигун».

«…в мене є Міраміс із золотою гривою».

«Був собі королевич, і одного разу він сів на коня і поїхав у мандри місячної ночі...»

«Хотів поїхати туди(де була Країна Чужинецька) і стати на герць із лицарем Като, хоч страшенно боявся його».

2. Завдання. Письмово схарактеризувати образ Міо у Країні Чужинецькій, спираючись на цитатний матеріал.

Дати відповідь на запитання:

- Передайте відчуття Міо у Країні Чужинецькій. Які вони? Які фарби ви використали б при цьому?

- Порівняйте перебування героя у двох Країнах. Чим воно різниться?

- Які засоби використовує овтор для змалювання головного героя?

Міо у Країні Чужинецькій

«Адже це моя доля. Може, я й не повернуся з цієї мандрівки, та однаково такого страху, як перше, в мене вже не було».

«…лицар із Країни Далекої».

«Я ще дужче пожалкував, що приїхав сюди. Я тужив за своїм татом-королем».

«…лицар, але добрий лицар, не такий, як Като. А лицар повинен бути мужній і не плакати».

«Добрий лицар повинен казати правду. А як казати правду, то я плакав».

«Мій меч, здатний розітнути камінь!»

«Я був лицар на бойовій стежці й чимдуж біг до покою лицаря Като».

«Я був безстрашним лицарем з мечем у руці».

«вибив меча з його руки».

3. Завдання. Усно схарактеризувати образ лицаря Като через описи Землі Чужинецької, відгуки інших героїв твору.

Дати відповідь на запитання:

- Як на вашу думку, чому автор, в першу чергу, знайомить читача з образом Като через описи природи, відгуки інших дійових осіб?

- Чи можна назвати Като лицарем? Чому ж автор називає його так? Обґрунтуйте свою відповідь.

- Висловіть своє ставлення до героя як читач.

Цитатний матеріал

«Лицар Като,- відповів тато-король, і по його обличчю ніби майнула темна тінь. - Жорстокий лицар Като.

Коли він вимовив його ім'я, по трояндовому садку ніби промчав лихий вихор. Білі пташки поквапились до своїх гнізд. Жалібник голосно закричав і замахав великими чорними крильми. Багато трояндових квіток миттю зів'яло».

«…в срібних тополях загуло, ніби від бурі. Багато листя з них попадало, і коли воно летіло додолу, здавалося, ніби хтось плакав».

«Коли він(Їрі) вимовив те ім'я, повітря навколо нас стало холодне, мов крижане. Високий соняшник миттю зів'яв і всох, а метелики, що літали навкруги, попадали і вже не попідводились».

«Країна лицаря Като,- сказав я.

Тієї миті Міраміс затремтів, а від гори відірвався величезний камінь і, страхітливо загуркотівши, покотився вниз».

«Не назву(імені), бо тоді погасне місяць,- відповіла ткаля.- Місяць погасне, а білі коні заплачуть кривавими слізьми».

«Жалібник...співав про всіх, кого вкрали: про любу доню ткалі, про братів Нонно, і про сестричку Грі, і про багатьох, багатьох інших дітей, яких полонив жорстокий лицар Като й забрав до свого замку.

Ось чому люди сумували у своїх хатинах на Острові Зелених Лук, і в Землі Заморській, і в Землі Загірній! Вони побивалися за дітьми, за своїми вкраденими дітьми. Навіть білі коні в Пущі мали чого сумувати і плакати кривавими слізьми, тільки-но чули ім'я жорстокого грабіжника».

«Темрява стала ще густіша…пітьма, чорніша за всю пітьму світу».

«На другому боці озера, на найвищій скелі стояв великий замок. У ньому світилося лише одне вікно. Воно скидалося на лихе око, жорстоке, небезпечне, моторошне око, що дивилося на нас із ночі і бажало нам зла.

Замок лицаря Като!»

«цілий Мертвий Ліс так ненавидів лицаря Като, що ладен був допомагати тому, хто прийшов стати з ним до бою?»

«Може, навіть земля ненавиділа лицаря Като й рада була допомогти тому, хто прийшов стати з ним на герць?»

З б р о я р: «Лицар Като, смерть на його голову!»

«…найдужче за всіх ненавидить лицаря Като його власний Зброяр».

«…його ланцюгів не бере жоден вогонь і жоден молот. Ланцюги, зроблені із ненависті лицаря Като, нелегко розірвати».

«…у нього кам'яне серце. Правої кисті в нього немає, а замість неї - залізний пазур».

«Видирає в людей серце з грудей. Схопить людину, проведе пазуром - і серця нема. Потім закладає їй у груди кам'яне. Він вважає, що всі, хто його оточує, повинні мати кам'яне серце».

«хвилі спершу так скаженіли, а потім уляглися. Може, вони теж ненавиділи лицаря Като й хотіли допомогти тому, хто прийшов стати з ним до бою?»

«…лицар Като, …, який він страшний…жахливе обличчя…його зло лилося, мов холодний струмінь, палило обличчя, мов пекучий вогонь, просякало крізь голови, крізь руки, ятрило очі, заповнювало легені, коли ми дихали».

«…глянув…страшними зміїними очима».

«Лицар Като теж мав страшного меча».

«…лицар Като прагне позбутися свого кам'яного серця».

«на підлозі лишилася купа каміння. Тільки купа каміння. І залізний пазур».

Д/з. 2. Завдання. Письмово схарактеризувати образ Міо у Країні Чужинецькій, спираючись на цитатний матеріал.

14.05.2020

Тема. Міхаель Андреас Гельмут Енде. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Фантастична країна Усландія та її мешканці. Моральні цінності, що утверджуються у творі.

Мета:ознайомити учнів із відомостями про життя і творчість письменника; допомогти усвідомити зміст і головну думку окремих розділів повісті «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».

1. Прочитати про життєвий та творчий шлях Міхаеля Енде ст.240-241

2. Прочитати уривок роману ст.241-243

Бесіда за запитаннями:

- У якому краї жив машиніст Лукас?

- Опишіть країну Усландію.

- Порівняйте картини, які спливали у вашій уяві, коли ви читали опис Усландії, з ілюстрацією до

твору. Наскільки близькі вони?

- Назвіть мешканцівУсландії.

Д/з. Прочитати ст.241-243, письмово дати відповіль на

запитання 4 ст. 243

Кiлькiсть переглядiв: 9627

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.